23948sdkhjf

Matpriskollen granskar Stora Coops prisgaranti – nio av tio varor dyrare än hos Willys

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Matpriskollens grundare Ulf Mazur handlade för 1 556 kronor – och fick tillbaka 528 kronor på Stora Coops prisgaranti.

Coop Butiker & Stormarknader, CBS, har jobbat hårt med priserna det senaste året och sänkt priset på cirka 10 000 artiklar i 41 Stora Coop-butiker i landet.

Läs också: Avslöjar: Coop inför prisgaranti: ”Kan bli dyrt då Willys är 8 procent billigare”

Detta toppades i november med en ny prisgaranti där kunderna får dubbla mellanskillnaden tillbaka om de hittar en billigare vara hos någon av konkurrenterna i närområdet.

– Att trycka på stort i reklamer om en prisgaranti är vilseledande mot kunderna som uppfattar att Stora Coop nu är billigast. Vi vet att Stora Coop inte är billigast. Inte ens i närheten, säger Ulf Mazur, vd och grundare av prisjämförelsetjänsten Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Mellan den 17-22 januari genomförde Matpriskollen en undersökning där de tittade på över 4 000 direkt jämförbara artiklar mellan Stora Coop Sundbyberg och Willys i närområdet. Resultatet visar att Stora Coop är dyrare på 89 procent av artiklarna.

De har gjort en stor prissänkning och särskilt på vissa storsäljande produkter som kunderna har en tydlig prisuppfattning kring. Men den generella prisbilden och slutkvittot bland en representativ konsument blir ändå markant dyrare, hävdar Ulf Mazur.

Coops presschef Tobias Rydergren menar att tanken med prisgarantin inte är att vilseleda någon kund.

– Vi har sänkt priserna ganska kraftigt men det innebär förstås inte att vi är billigast på alla varor. Överlag tycker vi att vi håller en ganska bra prisnivå och det är därför vi ger den här garantin. Sedan är det också ett sätt för oss att få in priser från våra medlemmar så att vi ser om vi behöver justera något, säger han till Fri Köpenskap.

Det är inte så att ni räknar med att kunderna inte kommer att kontrollera priserna?

Nej, det kommer in kunder varje vecka och får pengar tillbaka. Vi har gjort det här greppet för att vi är övertygade om att vi har en bra prisbild i de här butikerna och för att medlemmarna ska känna sig trygga med att priset är bra, säger Tobias Rydergren.

Ulf Mazur passade även på att välja ut ett antal varor, där han visste att differensen var stor. Dessa handlade han hos Stora Coop för 1 556 kronor.

– Jag gick sedan till Willys och samlade in bevisen innan jag gick tillbaka till Stora Coop och kvitterade ut 528 kronor på prisgarantin. Det gav en återbäring på 34 procent, konstaterar han och hänvisar till ett klipp där han filmat händelseförloppet.

Mer om: Prisgaranti
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142