23948sdkhjf

De håller sig kvar i hållbarhetstoppen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Lantmännen är åter i topp när Sustainable Brand Index för tredje året låter svenska inköpare rangordna leverantörernas varumärken.

Läs också: Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Andraplatsen hålls av Arla.

Svenska inköpare upplever Lantmännen som det mest hållbara varumärket när de tillfrågas i studien Sustainable Brand Index B2B 2019. Att ta ansvar från jord till bord ger inte bara nöjda konsumenter utan även företagskunder. Totalt har 75 storföretag i tio branscher undersökts bedömts av inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige.

Det är framförallt förmågan att ta ansvar för miljö- och klimatrelaterade frågor som utmärker Lantmännen, enligt inköparna. Andra företag som presterar bra är Arla (plats 2 av 75) och Eon (plats 3 av 75). De branscher som upplevs som mest hållbara är energi, FMCG och avfallshantering. I botten av rankingen hamnar logistikföretaget Agility, fastighetsjätten Balder och IT-konsulten Tieto.

Inom FMCG-branschen, där dagligvaruhandelns leverantörer hamnar, lägger sig i år bryggerierna Kopparbergs, Åbro och Carlsberg på de sista platserna. Carlsberg är det varumärke som rasat mest bland branschens företag jämfört med förra året.

Läs också: Ica: Tre nycklar till hållbarhet

I år har också exekutivt inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige intervjuats kring sin syn på inköp, leverantörer och hållbarhet i värdekedjan.

En knapp tredjedel, 30 procent av dem, tar in hållbarhet som en avgörande faktor vid inköp. Ytterligare 27 procent menar att det är en av många relevanta faktorer medan hela 40 procent säger att det inte är viktigt. Det visar hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index B2B som precis har släppts.

32 procent av de tillfrågade uppger också att de inte har några riktlinjer eller policies alls för hållbara inköp.

– Det är kanske inte så konstigt att företag i detta segment ännu inte har lyckats integrera hållbarhet i sitt inköpsarbete. Det gör det dock inte mindre oroväckande. Om vi ska lyckas nå 2030-målen måste driva agendan, oavsett företagsstorlek, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare:
1 Lantmännen
2 Arla
6 Orkla
10 Skånemejerier
16 Valio
26 Spendrups
30 Coca Cola
32 Nestlé
34 Unilever
42 Carlsberg
44 Åbro
64 Kopparbergs
Källa: Sustainable Brand Index B2B
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141