23948sdkhjf

Matexpert: För mycket fokus på klimat

| Av Robin Salomonsson/TT | Tipsa redaktionen

Visst kan det kännas bra att äta klimatsmart, vegetarisk mat.

Läs också: Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Men är det också det bästa för bredare miljöfrågor? Inte nödvändigtvis.

– Livsmedel är komplicerat. Det går inte att reducera det till bara en siffra, säger Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF.

Att handla mat efter vilka produkter som är mest klimatsmarta är populärt. Enligt Ica, Coop och Axfood har försäljningen av vegomat, som innefattar både vegetariska och veganska produkter, skjutit i höjden.

Matkedjorna kopplar det till omsorg för miljö och klimat där medvetna konsumenter i hög utsträckning väljer att byta ut köttbaserad mat en eller flera dagar i veckan. Ur ett rent klimatperspektiv finns det knappt några produkter som når upp till köttets klimatpåverkan, menar Elin Röös.

Läs också: Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

– Det är svårt att hitta något som skulle vara värre än kött. Jag vet ingen sådan produkt, säger hon.

Röös är biträdande universitetslektor på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och förklarar att den mest klimatsmarta maten är vegetabilier där det går att få bra skörd på liten yta med små insatsmedel. Spannmål, baljväxter, rotfrukter och frukt – det är maten du ska äta för att vara klimatsmart.

Samtidigt kan det stora fokuset på enbart klimataspekten vara problematisk, enligt Världsnaturfondens Anna Richert.

– Det är väldigt bra att det blir fokus på klimatet. Äntligen! Men biodiversitet, vattenfrågan, kemikalier, hur vi överskrider planetens gränser och djurens välfärd är exempel på frågor vi också tycker är viktiga, säger Richert.

Läs också: Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Hon betonar vikten av ett bredare perspektiv när det handlar om hållbar kost eftersom växtbaserad mat inte nödvändigtvis alltid är bättre för miljön heller ur vissa aspekter.

För att vara hållbar i sin matkonsumtion förespråkar Richert att handla mindre men bättre.

– Vi äter rätt mycket billig mat och har inte varit så noggranna med vad för typ av mat vi köper. Mindre men bättre fungerar i de flesta fall.

Elin Röös är inne på samma linje och nämner avokado, ananas och kokos som exempel på växtbaserade livsmedel som kan vara dåliga för miljön.

Läs också: Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Överlag är tropiska frukter luriga.

– Många av de tropiska produkterna odlas i regioner med väldigt hög biologisk mångfald. Det är väldigt olyckligt att avskoga såna regioner. Det är en annan, minst lika viktig, aspekt, säger hon.

Sojafärs, vegokorvar, veganska köttbullar och schnitzel gjord på soja och protein är några av de vegoprodukter som används som substitut för kött.

Men trots dess popularitet är liknande produkter ur ett rent klimatmässigt perspektiv sämre än icke-förädlade sådana.

Läs också: Svenska ärtprodukter – nu hos Ica och Bergendahls

– Generellt så är de mer klimatbelastande än att äta till exempel bönor direkt. Men man kommer ändå inte upp i köttets klimatpåverkan, säger Elin Röös.

Vegoprodukter kan i vissa fall närma sig kyckling i fråga om klimatbelastning – trots det menar Anna Richert att de fyller en funktion.

– De är bra som en del i paletten av produkter i en hållbar måltid eftersom de är enkla att tillaga och tillför smaker som är intressanta, säger Richert.

– Men det är som vanligt, en varierad kost är vad vi bör sikta på så att vi inte enbart väljer de mest förädlade vegoprodukterna, fortsätter hon.

Fakta: Ökad försäljning av vegoprodukter

  • Som substitut för kött finns vegoprodukter som sojafärs, vegokorvar, veganska köttbullar och schnitzel gjord på en bas av soja och protein.

  • Inom Axfood ökade tillväxten på vegoprodukter med 15 procent fram till det tredje kvartalet i fjol, jämfört med motsvarande period 2018.

  • Även på Coop och Ica har försäljningen stigit. I synnerhet när det kommer till färska produkter – där var tillväxten på Coop runt 50 procent både 2019 och 2018. Ica hade i sin tur en ökning med 44 procent på färska vegoprodukter 2019 och en total försäljningsutveckling på 15 procent.

Källa: TT
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Konsumentpriserna ökade i juni

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Axfood Snabbgross

Axfood ökade nettoomsättningen med 4,1 procent under andra kvartalet. Ebit-resultatet ökade med 0,7 procent.

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Nyhetsbrev

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Arkiv

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

Stark tillväxt för Orklas varumärken

22 procents minskad omsättning för Cloetta

1

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Fri Köpenskap.

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

CBS vässar etableringarna med nytt samarbete

Inleder samarbete med företaget Prospect Mapping.

Lidl lägger ned ytterligare en butik – elva anställda berörs

Bristande lönsamhet får Lidl att avveckla butiken.

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Klart: Ny Ica till handelsområde – öppnar 2021

En ny Icabutik öppnar i Sjöbo hösten 2021.

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143