23948sdkhjf

”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Hanna Mannberg från Ladies of FMCG efterlyser i en krönika ett branschindex över medarbetarnas syn på arbetsgivarna.

Fredag eftermiddag. Jag sväljer sista klunken ekologiskt kaffe och stänger ner datorn. Det plingar till i mobilen. Helgens matkasseleverans är på väg. Vi är omgivna av FMCG-branschens produkter och tjänster. I Sverige har vi mycket att vara stolta över – hög säkerhet, innovativt tänk, medveten konsumtion och starkt hållbarhetsfokus.

Läs också: ”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Men när över 300 kvinnor från 70 FMCG-företag fick frågan om hur stor sannolikheten är att de rekommenderar sin arbetsgivare, ansåg sig inte ens hälften vara lojala mot företaget de arbetar för. Martin Moström lyfte i en krönika upp att inte ett enda dagligvarurelaterat företag når topp 30-listan när unga svenskar rankar de mest attraktiva arbetsgivarna.

Vi står inför tydliga utmaningar; att inte vara tillräckligt attraktiva för potentiella medarbetare, och att de som redan arbetar inte anser sig vara lojala.

Nu är frågan hur vi löser det?

Som medgrundare till nätverket Ladies of FMCG har jag, direkt eller indirekt, det senaste året fått ta del av närmare 2 000 kvinnors erfarenheter av att göra karriär i vår bransch. Det efterfrågas bättre tillgång till karriär- och kompetensutveckling samt mer kommunikativt, coachande ledarskap. Men hur ska vi förändra och göra branschen mer attraktiv om inte alla arbetar mot ett gemensamt mål?

Läs också: Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Jag ser ett tydligt behov; FMCG-branschen behöver en standardmätning som utgår från rekommendationsfrågan, likt nyckeltalet eNPS, där alla medarbetare får säga hur stor sannolikheten är att de rekommenderar sin arbetsgivare. Ett branschindex som, utöver att ge organisationer möjlighet att själva checka av internt ambassadörskap, ger förutsättningar att attrahera fler till branschen. Att stärka vårt gemensamma varumärke. Att få fler att trivas på jobbet – oavsett om personen arbetar i butik eller sitter vid ledningsbordet.

Jag har tydligt sett hur medarbetares engagemang påverkat både kundnöjdhet och lönsamhet.

Genom att kontinuerligt mäta det, går det att snabbare fånga upp negativa trender och riskminimera men, kanske främst, få ständiga temperaturmätningar om att vi gör rätt. Fokuserar rätt. Investerar på ett sätt som stärker affär och team. Vi vet om våra branschgemensamma utmaningar kopplat till bland annat hållbarhet men saknar branschindex för vår viktigaste resurs: medarbetarna.

En hård men återkommande lärdom under mina drygt tolv år som ledare är att det först är när saker mäts, som man på riktigt kan förbättra. Vi är många som vill förändra och lyfta branschen, men vi kan bara lyckas om vi jobbar och mäter gemensamt.

Hanna Mannberg, medgrundare Ladies of FMCG

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ytterligare en Netto läggs ned

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Signum återuppstår – på burk

Nyhetsbrev

Coops jättelager läggs på is

Arkiv

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

De tar över "Världens mat"

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Ny vd på Dava Foods

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Fortsatt oro bland producenterna

Butik i konkurs i Oxelösund

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.127