23948sdkhjf

”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Hanna Mannberg från Ladies of FMCG efterlyser i en krönika ett branschindex över medarbetarnas syn på arbetsgivarna.

Fredag eftermiddag. Jag sväljer sista klunken ekologiskt kaffe och stänger ner datorn. Det plingar till i mobilen. Helgens matkasseleverans är på väg. Vi är omgivna av FMCG-branschens produkter och tjänster. I Sverige har vi mycket att vara stolta över – hög säkerhet, innovativt tänk, medveten konsumtion och starkt hållbarhetsfokus.

Läs också: Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Men när över 300 kvinnor från 70 FMCG-företag fick frågan om hur stor sannolikheten är att de rekommenderar sin arbetsgivare, ansåg sig inte ens hälften vara lojala mot företaget de arbetar för. Martin Moström lyfte i en krönika upp att inte ett enda dagligvarurelaterat företag når topp 30-listan när unga svenskar rankar de mest attraktiva arbetsgivarna.

Vi står inför tydliga utmaningar; att inte vara tillräckligt attraktiva för potentiella medarbetare, och att de som redan arbetar inte anser sig vara lojala.

Nu är frågan hur vi löser det?

Som medgrundare till nätverket Ladies of FMCG har jag, direkt eller indirekt, det senaste året fått ta del av närmare 2 000 kvinnors erfarenheter av att göra karriär i vår bransch. Det efterfrågas bättre tillgång till karriär- och kompetensutveckling samt mer kommunikativt, coachande ledarskap. Men hur ska vi förändra och göra branschen mer attraktiv om inte alla arbetar mot ett gemensamt mål?

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Jag ser ett tydligt behov; FMCG-branschen behöver en standardmätning som utgår från rekommendationsfrågan, likt nyckeltalet eNPS, där alla medarbetare får säga hur stor sannolikheten är att de rekommenderar sin arbetsgivare. Ett branschindex som, utöver att ge organisationer möjlighet att själva checka av internt ambassadörskap, ger förutsättningar att attrahera fler till branschen. Att stärka vårt gemensamma varumärke. Att få fler att trivas på jobbet – oavsett om personen arbetar i butik eller sitter vid ledningsbordet.

Jag har tydligt sett hur medarbetares engagemang påverkat både kundnöjdhet och lönsamhet.

Genom att kontinuerligt mäta det, går det att snabbare fånga upp negativa trender och riskminimera men, kanske främst, få ständiga temperaturmätningar om att vi gör rätt. Fokuserar rätt. Investerar på ett sätt som stärker affär och team. Vi vet om våra branschgemensamma utmaningar kopplat till bland annat hållbarhet men saknar branschindex för vår viktigaste resurs: medarbetarna.

En hård men återkommande lärdom under mina drygt tolv år som ledare är att det först är när saker mäts, som man på riktigt kan förbättra. Vi är många som vill förändra och lyfta branschen, men vi kan bara lyckas om vi jobbar och mäter gemensamt.

Hanna Mannberg, medgrundare Ladies of FMCG

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Uber i miljardaffär om matleveranser

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Nyhetsbrev

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Arkiv

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Lidls ägare köper Real Hypermarkets digitala verksamhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125