23948sdkhjf

”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Hanna Mannberg från Ladies of FMCG efterlyser i en krönika ett branschindex över medarbetarnas syn på arbetsgivarna.

Fredag eftermiddag. Jag sväljer sista klunken ekologiskt kaffe och stänger ner datorn. Det plingar till i mobilen. Helgens matkasseleverans är på väg. Vi är omgivna av FMCG-branschens produkter och tjänster. I Sverige har vi mycket att vara stolta över – hög säkerhet, innovativt tänk, medveten konsumtion och starkt hållbarhetsfokus.

Läs också: Varför lyckas inte konkurrenterna minska Icas dominans?

Men när över 300 kvinnor från 70 FMCG-företag fick frågan om hur stor sannolikheten är att de rekommenderar sin arbetsgivare, ansåg sig inte ens hälften vara lojala mot företaget de arbetar för. Martin Moström lyfte i en krönika upp att inte ett enda dagligvarurelaterat företag når topp 30-listan när unga svenskar rankar de mest attraktiva arbetsgivarna.

Vi står inför tydliga utmaningar; att inte vara tillräckligt attraktiva för potentiella medarbetare, och att de som redan arbetar inte anser sig vara lojala.

Nu är frågan hur vi löser det?

Som medgrundare till nätverket Ladies of FMCG har jag, direkt eller indirekt, det senaste året fått ta del av närmare 2 000 kvinnors erfarenheter av att göra karriär i vår bransch. Det efterfrågas bättre tillgång till karriär- och kompetensutveckling samt mer kommunikativt, coachande ledarskap. Men hur ska vi förändra och göra branschen mer attraktiv om inte alla arbetar mot ett gemensamt mål?

Läs också: ”Chefer och ledare, nu är det dags att agera”

Jag ser ett tydligt behov; FMCG-branschen behöver en standardmätning som utgår från rekommendationsfrågan, likt nyckeltalet eNPS, där alla medarbetare får säga hur stor sannolikheten är att de rekommenderar sin arbetsgivare. Ett branschindex som, utöver att ge organisationer möjlighet att själva checka av internt ambassadörskap, ger förutsättningar att attrahera fler till branschen. Att stärka vårt gemensamma varumärke. Att få fler att trivas på jobbet – oavsett om personen arbetar i butik eller sitter vid ledningsbordet.

Jag har tydligt sett hur medarbetares engagemang påverkat både kundnöjdhet och lönsamhet.

Genom att kontinuerligt mäta det, går det att snabbare fånga upp negativa trender och riskminimera men, kanske främst, få ständiga temperaturmätningar om att vi gör rätt. Fokuserar rätt. Investerar på ett sätt som stärker affär och team. Vi vet om våra branschgemensamma utmaningar kopplat till bland annat hållbarhet men saknar branschindex för vår viktigaste resurs: medarbetarna.

En hård men återkommande lärdom under mina drygt tolv år som ledare är att det först är när saker mäts, som man på riktigt kan förbättra. Vi är många som vill förändra och lyfta branschen, men vi kan bara lyckas om vi jobbar och mäter gemensamt.

Hanna Mannberg, medgrundare Ladies of FMCG

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.097