23948sdkhjf

”Vi måste göra branschen het igen”

Martin Moström i en krönika om

När jag för 25 år sedan klev in i dagligvaruhandelns värld så var det den hetaste branschen man kunde arbeta i. Dynamik, stort självstyre och härliga personligheter utmärkte branschen. Fick man en plats på Unilevers eller Procter & Gambles traineeprogram så var lyckan gjord. Så ser det inte ut i dag.

Universum, som varje år rankar de mest attraktiva företagen i Sverige baserat på unga människors preferenser, hade i sin senaste studie 2019 inte ett enda dagligvarurelaterat företag med på 20-i-topp-listan. Den första dagligvaruleverantören (inom mat och dryck) hittar vi först på plats 32 (Coca-Cola) och på plats 40 ligger den första dagligvarukedjan, Ica. Axfood ligger på 83:e plats och Coop kvalade inte ens in på topp-hundralistan.

Nyckelord för vår bransch i dag är standardisering, processorientering, centralisering och digitalisering, allt med fokus på kostnadseffektivitet. Resultatet av detta är att vi alla är fokuserade på att föda och underhålla systemet som vi byggt upp snarare än att fundera på hur vi skall utveckla, skapa nya affärer och få branschen att växa. Kunderna tycker det är tråkigt att handla mat i våra livsmedelsbutiker och enbart ett fåtal av alla de tusentals produkter som lanseras varje år överlever. Resultatet är krympande marginaler, svårigheter att hålla marknadsandelar, tappad konsumtion till restaurangsektorn och illojala kunder.

Vi människor är i grunden kreativa och skapande. Jag tror att många människor i dag, främst bland de yngre, söker sig till branscher där man kan få vara med att påverka, skapa nytt och göra skillnad. Detta är precis vad vår bransch behöver just nu och därför måste vi förändra den. Med respekt för att denna fråga är komplex så har jag ändå dristat mig till att identifiera tre övergripande områden som vi behöver fokusera på för att lösa detta – oavsett om vi arbetar i butik, centralt hos kedjan eller på leverantörsföretagen.

1. Vi måste på allvar börja samarbeta med varandra. Vi kan inte längre se oss som leverantör och inköpare. Vi måste sätta oss i samma båt med ett övergripande fokus på hur vi tillsammans kan utveckla lösningar som gör skillnad för våra kunder i deras vardag. Allt annat bör i framtiden vara sekundärt.

2. Det är otroligt viktigt att förstå vad kundupplevelse är. Vi kan inte fortsätta att mekaniskt lansera våra produkter och tro att kunden kommer att hitta och köpa den. I framtiden så kommer upplevelsen att vara lika viktig som produkten i sig.

3. Vi måste visa den fysiska butiken mer kärlek. Dess roll kommer fortfarande att vara viktigast vid kundens matinköp och central för leverantörens marknadsföring. Glöm inte bort den fysiska butikens utveckling och sluta se den som en döende dinosaurie.

Vår bransch är fantastisk så låt oss tillsammans fokusera på att släppa lös all inneboende potential som finns i den.  Så lätt och så svårt.

artin Moström är vd och strategisk rådgivare på Retail House

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094