23948sdkhjf

3 000 kunder när Matrebell firade ett år: "Nog tripplat Coops omsättning”

Matarket summerade ett fantastiskt år med stort evenemang: ”3 000 betalade kunder, det var som under premiären”.

I november 2018 kunde Fri Köpenskap berätta att entreprenören Ruey-Hwa Lin skulle öppna en ny butik i Coops tidigare lokaler i gallerian Präntaren i Strängnäs. Butiken har 1 200 kvadratmeter säljyta och beskrivs som en vanlig svensk butik med fokus på klippriser.

Läs också: Efter succén – tänker etablera fler butiker

I fredags firade butiken, som tillhör Matrebellerna, ett år och detta med besked. 3 000 betalande kunder dök upp.

– Det var lite déjà vu-känsla över det hela. Det var ett fantastiskt tryck precis som under premiären, säger Ruey-Hwa Lin till Fri Köpenskap.

Hur lyckades ni åstadkomma det då?

– Vi saftade på riktigt ordentligt med mycket galna kampanjer till att börja med. Sedan hade vi bjudit in leverantörer och fyllt hela butiken med demo av allt från juicer och pizza till ostar. Varje avdelning hade demo så det blev nästan som en buffé. Kunderna blev mätta i butiken. Vi hade också förberett med tusen bitar tårta samt kaffe.

Hur har första året gått?

– Fantastiskt, vi hade aldrig kunnat förutspå det här så det har verkligen blivit succé. De tre kassorna har gått varma hela tiden och vi har planer på att bygga en större kassalinje med två till kassor.

Hur mycket omsatte ni första året?

– Den siffran vill jag inte dela med mig av i dagsläget men det har gått mycket bra och vi har nog tripplat den tidigare Coop-butikens omsättning.

Vad har varit framgångsreceptet?

– Att vi gör allt för att vara den bästa aktören på den lokala marknaden alla dagar i veckan och att vi satsar mycket på klipp och partier.

Fri Köpenskap har tidigare berättat att Ruey-Hwa Lin även har planer på att öppna en ny butik i Stockholmsområdet.

Jag är från Huddinge så det känns naturligt. Det finns en hel del pågående förhandlingar och jag hade en hel del framgångsrika möten strax innan jul. Men jag har också kommit fram till att jag nog behöver fokusera på att rätt läge och rätt deal kommer till skott. Det vore häftigt att driva butik i ett helt nytt läge snarare än att ta över butiker som inte fungerat.

Om hur länge tror du att du har en butik i Stockholmsområdet på plats?

– Inom loppet av 2-3 år ska jag vara igång. Det finns många lägen som håller på att bebyggas.

Ruey-Hwa Lin driver också Matöppet i Södertälje och enligt honom har han på 3,5 år lyckats bli Sveriges omsättningsmässigt största Matöppet. Vid senast tillgängliga årsredovisning 2018 nettoomsatte det bolaget, Rejvish AB, 23 miljoner kronor.

Södertälje är ett ganska konkurrensutsatt läge men vi har lyckats slå oss in, konstaterar han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.187