23948sdkhjf

6 av 10 företag tror på ökning av ekologiskt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska ekoförsäljningen har fortsatt öka, men takten har saktat in något den senaste tiden. Bland branschföretagen är det en majoritet, 6 av 10 som tror på att försäljningen även kommer att öka framöver och en fjärdedel tror på en stor ökning, det framgår av en ny Kantar Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Krav och Organic Sweden.

Läs också: På plats hos de svenska utställarna på Biofach

Företag med stor andel ekologisk sortiment tror mer på en ökning av försäljningen än de med mindre andelar. Bland de som har allra mest ekologiskt i sortimentet tror 7 av 10 på ökad försäljning.

I undersökningen framkommer även att företagen tror att flera olika mervärden kommer att efterfrågas de närmaste fem åren och då främst lokalodlat. Bland de tre mervärden som företagarna tror mest skulle efterfrågas var just lokal- och närproducerat (51 procent), ekologiskt (19 procent) samt miljövänligt och hållbart (18 procent).

– Det här ska inte tolkas som ett minskat intresse för ekologiskt och Krav – utan snarare att konsumenter i högre utsträckning efterfrågar lokalproducerad mat som är ekologiskt odlad. Genom en närmare samverkan mellan ekolantbrukare och förädlingsföretag kan ekobranschen bli mycket bättre på att produktutveckla med råvaror från det svenska ekolantbruket, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden i en kommentar.

I undersökningen framkommer också att de största utmaningarna ansåg företagen vara tillgång på ingrediens och råvara (26 procent), pris och lönsamhet (25 procent) samt efterfrågan (16 procent). Tre av fyra av exporterande företag tror även på ökad export.

Totalt intervjuades 193 förädlingsföretag med ekologiska livsmedel i sortimentet över telefon.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Orkla köper Havrefras

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.281