23948sdkhjf

Linas matkasse lönsamt – siktar nu på förvärv

Nordens största leverantör av matkassar har vänt på skutan och är nu lönsamt. Lina Matkasse Group presenterar ett justerat Ebitda på 64 miljoner kronor för helåret 2019. Det är en förbättring med 103 miljoner kronor jämfört med 2018. 

”Vår nuvarande lönsamhet och vårt digitala fokus ger oss goda förutsättningar att ge kunderna ökad flexibilitet. Att tjäna pengar inom vår bransch är få förunnat och det gör oss väl rustade för att möta konkurrensen”, förklarade Walker Kinman när det i december stod klart att han blivit ordinarie vd för Linas Matkasse.

Ett uttalande som han alltså hade fog för. Med resultatet för helåret 2019 i ryggen ser han nu ännu mer optimistiskt på bolagets tillväxtmöjligheter. 

– Ledningen börjar nu rikta in sig på intäktstillväxt och en bibehållen lönsamhet, något som underlättas av den förbättrade enhetsekonomin där vi nu satt oss i en position som möjliggör en mer riktad satsning på kundbevarande och kundförvärv. Vi har varit mycket mer synliga på samtliga marknader de senaste månaderna och är väldigt nöjda med utvecklingen i början av 2020. 

Linas Matkasse är ett av få bolag med lönsamhet på en marknad som blir allt mer konkurrensutsatt. Danska Simple Feast anlände till Sverige i oktober 2018 och tyska Hello Fresh i augusti 2019. Ytterligare en tysk matkassejätte, Marley Spoon, lanserade sin tjänst så sent som i januari.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078