23948sdkhjf

Lokalproducerat gynnas av coronakrisen

| Av Petronella Uebel/TT | Tipsa redaktionen

Svenska livsmedelsproducenter kan vara en vinnare i spåren av coronavirusets utbredning.

Lokalproducerat har i flera års tid varit den hetaste trenden — och nu förstärks den.

 Min bedömning så här långt är att svensk livsmedelsproduktion är en av få vinnare, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

 När det finns en osäkerhet i omvärlden och alla på ett eller annat sätt känner oro tror jag att man undermedvetet väljer varor som man känner igen och det som känns tryggt, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

Han menar att svenskproducerade matvaror då ligger nära till hands.

 Det är också en starkt underliggande trend som vi såg långt innan corona exploderade globalt och den kommer att förstärkas, säger Carl Eckerdal.

Men han pekar också på att den svenska livsmedelsexporten riskerar att ta stryk när konsumenter runt om i världen agerar på samma sätt.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På sikt kan dessutom coronaviruset leda till andra oönskade effekter.

 Om fler länder släcks ner, som Italien exempelvis, kan det påverka den svenska importen av livsmedelsråvaror som kaffe- och kakaobönor som är viktiga för produktionen i Sverige. Då får vi problem på utbudssidan som vi än så länge inte har sett, säger Carl Eckerdal.

Redan innan det nya coronaviruset började spridas hade Livsmedelsföretagen indikationer på att livsmedelsföretagen ser ljust på första halvåret 2020.

 Vi ser inget skäl att ändra den prognosen, tvärtom. När folk ställer in restaurang- och teaterbesök av oro för att bli smittade får de istället tillgodose sin hunger genom att handla i matbutiken. Dessutom får de mer pengar över som de kan lägga på mat, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Så mycket ökade Ica och Hjärtat under coronapandemin

Livsmedelsföretagens senaste trendspaning visar att det hetaste just nu är lokalproducerat.

 Det är en trend som bitit sig fast i toppen de senaste fyra till fem åren.

En förklaring till det kan vara den extrema torkan sommaren 2018, som satte strålkastarljuset på den svenska livsmedelskedjan och svenskproducerat. Andra trender är att konsumenterna väljer hälsosamma, hållbara och vegetariska produkter i allt större utsträckning.

 Det innebär att producenterna måste erbjuda fler alternativ, där man minskar andelen socker, salt och fett. Det gör man för att tillgodose behoven hos dem som försöker äta nyttigare och minska sitt klimatavtryck. Men man kan inte se trenderna isolerat, eftersom de går i varandra.

Petronella Uebel/TT

Mer om: Corona
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.172