23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln förbereder för det värsta – högt tryck på personalen

Gigantiskt kundtryck, växande städrutiner och fler sjukskrivningar. Dagligvaruhandeln befinner sig under skarp press. "Vi hoppas på det bästa men planerar för det värsta".

Dagligvaruhandeln befinner sig just nu under hård ansträngning till följd av coronaviruset, covid-19. Kunderna hamstrar samtidigt som antalet sjukskrivningar i personalen ökar.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Vi har uppmanat alla våra medarbetare att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer och stanna hemma även vid milda förkylningssymptom av omsorg till kunder och kollegor. Detta återspeglas naturligt i att fler sjukskriver sig och stannar hemma, säger Monica Längbo, HR-direktör hos Axfood till Fri Köpenskap.

Dessutom har Svensk Dagligvaruhandel tagit fram tydliga riktlinjer kring hur butikerna bör vässa sina rutiner för att minska risken för smittspridning i personalen och bland kunder. Det handlar inte minst om extra noggrann städning och desinficering av öppna ytor, handtag, tänger, betalningsapparater och annat som kommer i kontakt med kunderna.

Allt sammantaget ökar trycket på personalen avsevärt samtidigt som fler sjukskriver sig.

Hur ser planen ut för att täcka upp vakanser i händelse av att coronasmittan växer ytterligare?

Här jobbar vi brett med att lösa bemanningen – allt från att medarbetare på supportkontoren tar över administrativa uppgifter för butik eller handgripligen går in och kör till exempel varuplock till att samarbeta med en bemanningspool inom hela Axel Johnson-koncernen där vissa företag går på sparlåga samtidigt som vi har väldigt mycket att göra. Från supportkontoren ser vi också till att underlätta så mycket vi kan och tillfälligt skjuta fram allt som tar tid från driften – exempelvis. utbildningar och systemförändringar, säger Monica Längbo.

Även Coop är inne på samma linje. I ett första läge handlar det om att plocka in den extra bemanning som går samt styra om personalresurser för att frigöra tid.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Det är en utmaning för hela branschen och vi tittar på alla lösningar vi kan för att fokusera på det viktigaste. Tid som i normala fall läggs på demonstrationer, event och liknande får stryka på foten, säger Tarik Belqaid, pressansvarig.

I händelse av att smittan sprider sig och sjukskrivningarna ökar ytterligare finns en rad verktyg i lådan.

– Man kan till exempel omfördela resurser mellan olika butiker. Dessutom försöker vi också hänvisa till e-handeln i de områden som det går.

Hur ser ni på expressutbilda eller ta in extrahjälp från organisationer eller liknande för enklare sysslor som att plocka upp varor?

– Det finns fördelar och nackdelar med sådana saker och där är vi inte ännu, men verktygslådan är bred och vi får ta det lite som det kommer.

Axfood menar att de har god beredskap om det skulle bli en rejäl smittspridning och en form av ”worst case scenario”.

– Vi har krisledningar igång i alla våra bolag som bedömer risker och tar fram scenarier. Jag skulle säga att vi hoppas på det bästa, är beredda på det mesta, och planerar för det värsta. Och gör vårt yttersta för att kunna fortsätta leverera det vi ska, varje dag, säger Monica Längbo.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094