23948sdkhjf

Matvärlden oroliga: ”Lager börjar sina”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Produkterna har långa leveranstider. Det är en stor oro”, säger vd:n Muhittin Tayli.

Oron för coronaviruset, covid-19, har skapat stort tryck hos Matvärlden liksom bland stora delar av landets butiker. Kunderna hamstrar och allt färre fyller sina magar i landets restauranger.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Som ett resultat av läget har Matvärldens försäljning ökat med 200 procent jämfört med föregående års siffror. Och den ökningen fortsätter att växa konsekvent.

– Det är svårt att få tiden att gå ihop. Vi rekommenderar alla i personalen att stanna hemma vid minsta lilla symptom vilket också minskar bemanningen lite. För att kompensera försöker vi ta all hjälp vi kan hitta. Från bemanningsföretag och angränsade branscher med livsmedelskunskap där folk tillfälligt är utan arbete, bagerier till exempel, säger Muhittin Tayli till Fri Köpenskap.

I kedjans butiker är det ständigt en kamp mot klockan att hinna plocka upp varorna på hyllan.

– Särskilt kämpigt var det förra helgen men nu känns det som att vi är intakta utan hål i hyllorna. Många från ledningen har gått ned på golvet, det är alle man på däck helt enkelt, säger Muhittin Tayli, som är majoritetsägare och grundare av Matvärlden. 

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Men det ökade trycket oroar också på lite längre sikt. Matvärlden fokuserar på utländsk mat från hela världen och enligt egen uppskattning består 25-30 procent av sortimentet av produkter som inte finns hos de vanliga livsmedelskedjorna. Krisen kan slå hårt särskilt mot dessa produkter, tror Muhittin Tayli.

Dessa produkter har särskilt långa leveranstider och lagren börjar sina. De räcker väl ett par veckor till men det är en stor oro. Varuförsörjningen kan bli problematisk framöver, säger han.

När det gäller vanliga varor kan brister lösas genom att styra om till andra tillverkare och länder, men för det lite mer udda sortimentet kan det bli desto svårare.

Det är oroliga tider särskilt eftersom man inte vet vad som händer. Man oroas ju över att det kan komma exportrestriktioner eller att logistiken och produktionen påverkas om det blir värre. Jag försöker följa med så mycket jag kan i utländsk media, säger Muhittin Tayli.

Mer om: corona | Matvärlden
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.254