23948sdkhjf

”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Låt inte denna tid vara åtskiljande, låt den vara avgörande, skriver Hanna Mannberg i en krönika.

Den kanadensiska författaren och föreläsaren Brian Tracy ska ha sagt att det sanna provet på ledarskap är hur väl det fungerar i tider av kris. 

Läs också: Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Kris. Ja, det är nog det ord många skulle använda för att beskriva det läge som Sverige och världen på en kort tid har hamnat i. Folk blir sjuka. Personer dör. Vänner blir av med jobbet. Framtiden är osäker. På ett mer vardagligt plan; jobba hemma med barn som kräver uppmärksamheten. Projekt pausas. Microsoft teams och Skype laggar.  

Kris. Ett ord från grekiskans kri’sis och som översätts till söndring eller åtskiljande. Betyder det att kriser automatiskt splittrar oss? Vem eller vilka bär då ansvar att hålla oss samman?

En annan översättning av ordet kris är avgörande. Det är med andra ord nu det gäller. Precis som många andra branscher sätts även vi på prov och ledarskapet blir det centrala för att hålla oss samman. Att fortsatt se till att tillit, förtroende och medmänsklighet behåller sin givna plats på dagordningen och att lugn och beslutsamhet triumferar över kaos. 

När vi startade nätverket Ladies of FMCG var ledarskap och medarbetarmotivation två av våra kärnfrågor i arbetet med att lyfta jämställdheten i branschen. I våra undersökningar och träffar har hundratals personer berättat för oss hur de vill ledas; att många i dag saknar feedback och coaching, och att fler vill känna sig lyssnade till.  

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Under kriser får många organisationer ett kvitto på hur väl de har lett. De som lyckas, stärks. De som inte lyckas, kan stå inför tuffa tider månader eller till och med år framöver. 

Så vad gör de ledare som har större chans att lyckas i kriser?

De lyssnar och kommunicerar flitigt. De lägger alla korten på bordet och är tillgängliga. De redovisar vilka insatser som görs, men vågar också vara transparenta när de inte har alla svaren. De prioriterar fakta framför spekulationer, men respekterar att alla känslor är tillåtna. De står stabilt när allt annat gungar och påminner sig själva dagligen om att mitt i stormen står medarbetarna, som till syvende och sist är människor. 

Till dig som är en ledare inom FMCG-branschen. Sannolikheten är stor att du just nu befinner dig i en kris. Men låt inte denna tid vara åtskiljande. Låt den vara avgörande. För när stormen har lagt sig och arbetsmarknaden slickat sina sår, tillhör vi fortfarande en av världens mest spännande branscher. Vi är duktiga på omställning och vana vid flexibilitet. 

Du sätts nu sannerligen på prov, så glöm inte att leda med både hjärna och hjärta.

Hanna Mannberg, medgrundare Ladies of FMCG

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

1

Nu stänger Netto för gott

Nyhetsbrev

Matöppet efter Coop

Arkiv

Icalager hotas av vite

Matpriserna på väg att återhämta sig

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125