23948sdkhjf

”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Låt inte denna tid vara åtskiljande, låt den vara avgörande, skriver Hanna Mannberg i en krönika.

Den kanadensiska författaren och föreläsaren Brian Tracy ska ha sagt att det sanna provet på ledarskap är hur väl det fungerar i tider av kris. 

Läs också: ”Glöm inte bort mängdbrotten”

Kris. Ja, det är nog det ord många skulle använda för att beskriva det läge som Sverige och världen på en kort tid har hamnat i. Folk blir sjuka. Personer dör. Vänner blir av med jobbet. Framtiden är osäker. På ett mer vardagligt plan; jobba hemma med barn som kräver uppmärksamheten. Projekt pausas. Microsoft teams och Skype laggar.  

Kris. Ett ord från grekiskans kri’sis och som översätts till söndring eller åtskiljande. Betyder det att kriser automatiskt splittrar oss? Vem eller vilka bär då ansvar att hålla oss samman?

En annan översättning av ordet kris är avgörande. Det är med andra ord nu det gäller. Precis som många andra branscher sätts även vi på prov och ledarskapet blir det centrala för att hålla oss samman. Att fortsatt se till att tillit, förtroende och medmänsklighet behåller sin givna plats på dagordningen och att lugn och beslutsamhet triumferar över kaos. 

När vi startade nätverket Ladies of FMCG var ledarskap och medarbetarmotivation två av våra kärnfrågor i arbetet med att lyfta jämställdheten i branschen. I våra undersökningar och träffar har hundratals personer berättat för oss hur de vill ledas; att många i dag saknar feedback och coaching, och att fler vill känna sig lyssnade till.  

Läs också: ”Viktigt värna entreprenörskapet i butik”

Under kriser får många organisationer ett kvitto på hur väl de har lett. De som lyckas, stärks. De som inte lyckas, kan stå inför tuffa tider månader eller till och med år framöver. 

Så vad gör de ledare som har större chans att lyckas i kriser?

De lyssnar och kommunicerar flitigt. De lägger alla korten på bordet och är tillgängliga. De redovisar vilka insatser som görs, men vågar också vara transparenta när de inte har alla svaren. De prioriterar fakta framför spekulationer, men respekterar att alla känslor är tillåtna. De står stabilt när allt annat gungar och påminner sig själva dagligen om att mitt i stormen står medarbetarna, som till syvende och sist är människor. 

Till dig som är en ledare inom FMCG-branschen. Sannolikheten är stor att du just nu befinner dig i en kris. Men låt inte denna tid vara åtskiljande. Låt den vara avgörande. För när stormen har lagt sig och arbetsmarknaden slickat sina sår, tillhör vi fortfarande en av världens mest spännande branscher. Vi är duktiga på omställning och vana vid flexibilitet. 

Du sätts nu sannerligen på prov, så glöm inte att leda med både hjärna och hjärta.

Hanna Mannberg, medgrundare Ladies of FMCG

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094