23948sdkhjf

Kedjornas planer för e-handeln: ”Corona har skyndat på utvecklingen 2-3 år”

Tror att e-handelsomsättningen varaktigt kommer fördubblas men ändå inte i närheten nå efterfrågan. Så jobbar kedjorna febrilt för att komma ikapp. Coop ställer exempelvis om stormarknader för att underlätta.

Det är bråda tider när Fri Köpenskap når Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop Online, strax innan påsk.

Läs också: Tidaholmsbutik byter tak

– Vi försöker öka kapaciteten varje enskild dag och har gjort så de senaste sex veckorna. I går släppte vi 500 nya leveranstider i Stockholm för att skapa mer utrymme under långfredagen. Dessa tog slut direkt, berättar han.

För att möta den kraftiga efterfrågan jobbar Coop på flera olika plan.

– Vi har förlängt arbetspass, satt in extraresurser och anställer mängder av nya både på lagret och logistiksidan.

De 10-talet underleverantörer inom spedition anställer också så mycket som går och i Stockholmsområdet har nyligen flera fysiska Stora Coop-butiker börjat plocka egna ordrar för att avlasta den centrala e-handeln. Två Stora Coop-butiker ställs nu om per dag.

Läs också: Hemköp ökar utrullningen av e-handel – 20 butiker på gång

– I den situation vi befinner oss i nu behöver vi vara snabbfotade. I Stockholmsområdet har det här inneburit att vi ökat kapaciteten i Hämta-konceptet med 150 procent mot föregående vecka, berättar Niklas Zeitlin.

Coop ställer om Stora Coop-butiker som själva plockar varor till sina Hämta-koncept. Foto: Pontus Nyman/Arkiv

Totalt uppskattar han att hela e-handeln har fördubblat sin kapacitet på riksbasis sedan coronaeffekterna började bli märkbara i Sverige.

– Just nu ligger förstås största fokus på här och nu, men vi behöver också lyfta blicken för att parallellt säkra upp för höst, vinter och vad som kommer under 2021.

I länder där coronautbrottet pågått längre syns varaktiga beteendeförändringar hos konsumenter när det gäller e-handeln och Niklas Zeitlin tror att utvecklingen kommer att bli tydlig även i Sverige. Många som testar tjänsterna tros få mersmak.

Läs också: Ny ekonomichef och HR-chef till Mathems ledning

– Jag tror att hela e-handelsutvecklingen åtminstone kommer att ha påskyndats med två år även efter att coronakrisen klingat av.

Den utvecklingen försöker Coop nu möta.

– I höst tror jag att vi kommer att ha tre- eller fyrdubblat vår e-handelskapacitet jämfört med den ursprungliga planen. Tillväxten har accelererat och nu måste vi helt enkelt möta den på mycket kortare ledtider. Det är en stor omställning, konstaterar Niklas Zeitlin.

Niklas Zeitlin. Foto: Joachim Björk.

Exakt vad den nya verkligheten kommer att innebära får framtiden utvisa, menar han.

Läs också: Landsbygdsministern på besök i Coops färskvaruterminal

– Vi kommer att gå ut från den här krisen med en helt annan spelplan och det blir säkert att man kommer att behöva ställa om på något sätt, säger han.

Bortsett från de fysiska matbutikerna gör den renodlade e-handelsaktören Mathem liknande grepp. De har ökat antalet sysselsatta med 250 sedan början av mars och merparten av dessa jobbar på lagret.

– Vi har ökat upp lagret så att det är i drift mellan 3 på morgonen fram till midnatt så vi är i princip igång dygnet runt. Sedan har vi ökat effektiviteten till exempel genom att smalna av sortimentet runt 10-20 procent och istället fokusera på de högfrekventa artiklarna. På så sätt har vi effektiviserat våra inköps- och varumottagningsrutiner, berättar vd Johan Lagercrantz.

Logistiken har också vässats men där behövs inte lika många nyanställningar för att öka upp effektiviteten.

Läs också: Coops försäljningsdirektör lämnar – vd tar över tillfälligt

– Bilarna fylls upp bättre och det blir fler stopp per timme, konstaterar han.

När det gäller den långsiktiga e-handelstillväxten delar Johan Lagercrantz Coops bild av att coronautbrottet kommer att bli en katalysator för e-handeln.

– Jag tror säkert att utvecklingen har påskyndats med 2-3 år. Vi ser att det är så pass många nya som tillkommit och vi har fått ett plötsligt genombrott i målgrupper som vi normalt haft svårt att nå fram till.

I slutet av året tror han att den totala omsättningen i e-handeln kommer att vara dubbelt så hög jämfört med året dessförinnan.

– Vad det sedan slutligen landar på handlar mindre om efterfrågan och mer om vad branschen mäktar med. Jag tror säkert att efterfrågan kommer att vara 3-4 gånger större än vad vi klarar av att leverera.

Hur tror du att den ökade e-handeln kommer att påverka branschen?

– Jag tror inte att det kommer att vara jättedramatiskt annat än att det blir mer av allt. Det som hänt är i princip att vi tagit en tripp i tidsmaskinen 2-3 år fram i tiden. Men det är också bara en volymökning eftersom det inte skiljer sig när det gäller vilka varor som efterfrågas eller på vilket sätt man vill ha dem. Däremot kommer den ökade efterfrågan att kräva mer investeringar.

Mathem har sedan tidigare tecknat avtal om ett nytt 32 000 kvadratmeter stort lager i Larsboda, Farsta, men det planeras tas i drift först 2022.

Kan det bli aktuellt med ytterligare ett lager nu?

– Den efterfrågan vi trodde skulle komma om några år är nu här och då får vi titta på hur vi kan lösa det. Man kan bygga nytt, bygga om eller gå upp till produktion 24 timmar om dygnet. Det är några exempel och just nu väger vi saker mot varandra och tittar på vad som kommer att ge störst effekt på kort tid, men jag vill i dagsläget inte gå in på det ytterligare.

Mathem har hittills ökat kapaciteten med 33 procent under coronapandemin och räknar med att öka 50 procent till de kommande 1-2 månaderna.

– När vi är framme i juni kommer vi nog att ha fördubblat kapaciteten, men vi kommer förstås inte vara nöjda förrän alla som vill handla hos oss kan handla hos oss.

Även Ica känner av den skarpa efterfrågan på e-handeln och jobbar kontinuerligt för att minska väntetiderna för kunderna. Inte minst med expresslanseringen av Ica Pronto för hemleveranser, som Fri Köpenskap tidigare berättat om.

– I dagsläget erbjuder över 100 Ica-butiker Pronto med hemkörning av ett mindre sortiment mat direkt från butik och ambitionen är att cirka 150 butiker ska anslutas under våren. Tjänsten finns tillgänglig för alla men just nu prioriteras den till de som tillhör en riskgrupp eller är sjuka, säger skriver Mats Mehlberg, pressansvarig hos Ica i ett mejl till Fri Köpenskap.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.158