23948sdkhjf

Happy Food Store släpper Sverige: ”Skulle expandera – sen kom corona”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butikerna stänger i maj.

För en månad sedan, den 24 mars, kunde Fri Köpenskap berätta att hälso- och hållbarhetsutmanaren Paradiset gått i konkurs.

Läs också: Här kommer Happy Food Stores andra butik

Nu kan vi berätta att kedjans konkurrent, Happy Food Store, också tvingas lägga ned sin svenska verksamhet.

Vi har en otroligt fin personal och många kunder som varit med oss under hela den här resan så det känns naturligtvis jättetråkigt, säger Fanny Kallinen, ansvarig för internationella affärer till Fri Köpenskap.

Den finska ekoutmanaren som ägs av moderbolaget Ruohonjuuri öppnade sin första svenska butik på Sveavägen i Stockholm i januari 2018 och expanderade med ytterligare en butik vid Liljeholmstorget Galleria så sent som i november. Nu avvecklas alltså hela den svenska verksamheten senast den sista maj.

Det är coronasituationen som har påverkat både verksamheten i Sverige och moderbolaget i Finland ganska mycket. På grund av den ekonomiska situationen så har vår styrelse tvingats fatta det här mycket tråkiga beslutet, förklarar Fanny Kallinen.

Läs också: Från hippie till Happy

Ruohonjuuri som kedjan heter i Finland är ett välkänt företag i grannlandet med 13 butiker och en 37 år lång historia. Men i Sverige har verksamheten fått det svårt att gå ihop ekonomiskt och för att spara på utgifterna tvingas moderbolaget stänga ned den svenska delen.

– Även fast vi är grannländer så är vi ganska olika. Det har tagit tid att hitta rätt koncept och vad de svenska kunderna vill ha. Det är saker som naturligt tar tid och det är just det som blev problemet, att tiden kom emot oss och tog slut.

Hade ni stängt om det inte vore för Corona?

– Nej, vi hade planer på att expandera och öppna flera butiker. Planerna i Sverige var storslagna och vi såg på framtiden optimistiskt. Det började gå mot det bättre hela tiden så vi vågade tänkta mycket framåt. Vi hade vår plats i Sverige och kunde utveckla konceptet.

Happy Food Store går däremot inte i konkurs utan väljer att avveckla butikerna och den svenska verksamheten. De ekonomiska förpliktelserna gentemot samarbetspartners och leverantörer kommer därmed att betalas samtidigt som företaget behåller det svenska varumärket. Webbshoppen finns också kvar.

– Vi stänger ned vår verksamhet men om en längre tid kanske vi förhoppningsvis kan öppna på nytt i Sverige. Det är så vi tänker även om det inte finns något beslut ännu. Vi tar en längre paus så får vi se vad som händer, berättar Fanny Kallinen.

Fackliga förhandlingar inleds nu med de 13 anställda som berörs av nedläggningen.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Arkiv

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157