23948sdkhjf

Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Icas Elisabeth Due och Ola Fernvall avslutar debatten om Icas roll inom dagligvaruhandeln.

Lennart Jönsson inledde debatten: ”Icas dominans bör ifrågasättas” 

Elisabeth Due och Ola Fernvall svarade: ”Icas affärsmodell gynnar leverantörer och kunder”

Lennart Jönsson följde upp reaktionerna: ”Hur fri är Icahandlaren egentligen?”

Här följer en sista replik från Elisabeth Due, ansvarig näringslivs- och branschfrågor Icahandlarnas Förbund, och Ola Fernvall, chef externa relationer, Icagruppen:

”Att Icabutikerna konkurrerar med varandra och att Icahandlarna är fria företagare fullt ut är inte en åsikt utan ett faktum. Ica-idén, fria handlare i samverkan, är över 100 år gammal och affärsmodellen studeras på ekonomiutbildningarna på universitet och högskolor.

Om man vill undersöka saken själv kan man gå in i valfri Icabutik och fråga Icahandlaren om vem som bestämmer över pris, sortiment och utformning i butiken och vilka som är butikens värsta konkurrenter på marknaden. Eftersom alla inköp till butik sker lokalt är Icas centrala sortiment konkurrensutsatt varje dag och cirka 25 procent av inköpen sker idag utanför Ica Sverige.

Angående sida 85 i årsredovisningen rör texten inköp av varor som Ica centralt genomför och där det logistiskt är fördelaktigt att leverera direkt till butik. Inköpen som nämns i detta stycke räknas inte in i Icabutikernas egna inköp från externa leverantörer utanför Ica Sverige.”

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket lägre är Lidls priser från och med i dag
Återhämtad gränshandel räddade Coop Västs resultat
Kartläggning: Här satsar kedjorna när nya butiker byggs
Icas drönarleveranser gjorde succé i Norrtälje
Norra Sverige har tappat över 50 butiker – de satsar i norr
Fastighetsutvecklaren: ”Fler kedjor vill norrut”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.094