23948sdkhjf

Energidrycksföretag tiodubblade omsättningen på ett år – ska utmana drakarna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Men resan har varit allt annat än enkel. "Vi har varit på fallrepet flera gånger", säger grundaren Sebastian Kvissberg.

Bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas har båda varit framgångsrika idrottare i sina yngre år. Sebastian Kvissberg spelade för Uppsala basket i högstaligan och Hugo Rosas var en duktig hockeyspelare i Södertäljes (SKK) ungdomsverksamhet.

– Vi kommer från en idrottsfamilj och även om vi är olika på många sätt så har vi båda tävlingsmomentet som drivkraft. Vi hatar att förlora och det var också därför vi vägrade att ge upp, trots att nära och kära inte förstod hur vi kunde fortsätta, konstaterar Sebastian Kvissberg för Fri Köpenskap.

Efter klubblagsidrotten valde bröderna olika vägar. Den yngre brodern, Hugo Rosas, som beskrivs som mer utåtriktad, satsade på crossfit och startade en populär blogg inriktad mot familj, träning och action. Sebastian Kivssberg studerade företagsekonomi och gjorde sin kandidatexamen i Helsingfors.

Med den aktiva träning som båda bröderna ägnat sig åt såg de gemensamt en lucka på marknaden när det gäller den snabbväxande kategorin funktionsdrycker.

– Det var en kategori som var väldigt i ropet, med Nocco och Celcius som herrarna på täppan. Men det fattades en mer utvecklad produkt som producerades i Norden och var vegansk, konstaterar Sebastian Kvissberg och tillägger:

– Alla aminosyror tas normalt inte från växtriket.

Bröderna dammsög landet efter samarbetspartners men ingen ville samarbeta.

– Jag klandrar dem inte. Vem vill satsa på två killar utan pengar som bara dök upp med en idé?, undrar Sebastian Kvissberg.

Men Sebastian Kvissberg hade under sin tid i Finland stött på ett företag som tillverkade kolsyrat vatten på en mindre ort i mitten av landet.

– Vi bokade upp ett möte med företagets grundare och efter det sa han lite kort, ”vi kör”.

De började gemensamt att experimentera med smaker, det ena värre än det andra.

– Problemet är att aminosyror smakar och luktar väldigt illa, vilket man behöver täcka genom att experimentera med syra, sötma och aromer. Det var ingen lätt nöt att knäcka men till slut fick vi fram ett prov med en blandning av två citrusfrukter som vi tyckte smakade gott. Då tryckte vi på knappen.

I början av 2016 kom två lastbilar med 250 000 burkar av den nya drycken Clean Drink.

– Vi blev chockade. Vi hade aldrig sett så mycket drycker och förstod inte riktigt vad vi gett oss in på. Men vi har en styrka i vår marknadsföring där vi har ett bra nätverk och Hugos cirka 80 000 följare på Instagram. Vi lyckades få ut nyheten ganska bra och gjorde väl lite oförväntade saker som stack ut i bruset. Exempelvis gjorde vi en rolig reklamfilm inne hos Ica Nära Sergels Torg med Youtube-gruppen Rackartygarna.

Många Ica-butiker började höra av sig och burkarna sålde som smör. Men det skulle snabbt visa sig att Clean Drink inte var redo.

– Vi skickade halvpallar överallt och drog säkert in tre fjärdedelar av omsättningen de första två månaderna. Allt var frid och fröjd tills butiker och kunder hörde av sig. De ville inte ha en andra burk utan tyckte att drycken smakade förjävligt. Vi tvingades gå ut, ta tillbaka dryck och be om ursäkt, berättar Sebastian Kvissberg.

Tillbaka vid ritbordet jobbade bröderna med lågt kapital i två års tid med smakerna.

– Det var inte två lätta år. Varje dag jobbade vi för att överleva och stressen och pressen var enorm. Istället för att lyssna på alla röster som tyckte att vi skulle ge upp blev det som tändvätska. Vi skulle visa att vi kunde lyckas.

Clean Drink har precis lanserat en begränsad upplaga i samarbete med det svenska bilvarumärket Koenigsegg.

Våren 2018 kom vändningen. Efter många möten med Reitan Convenience (7-Eleven och Pressbyrån) så beslutade kedjan att lansera brödernas produkter vecka 15. Det var en produktserie med tre olika smaker. Därefter var framgången ett faktum.

Det som hände då var att kunderna började jämföra oss med marknadsledarna. Vår smak hyllades som naturlig och fräsch, vilket gav en fantastisk säljboost. Vi började bjuda på smakprover ute i butiker och från att konsumenterna två år tidigare bara ville spotta ut dem så tyckte de nu att de var väldigt goda.

Samarbetet med Reitan Convenience växte vilket så småningom resulterade i en nominering som Årets leverantör och Årets produkt hos 7-Eleven.

– Eftersom vi så länge legat på botten så har vi aldrig tagit något för givet utan är väldigt tacksamma.

Hjulen började snurra ännu snabbare efter att Clean Drink fått chansen till lansering hos Ica. De tre smakerna plus en nyhet, ”Passion”, presenterades och den sistnämnda presterar än i dag väl i sortimentet, menar Sebastian Kvissberg.

Lanseringen gav en explosion i försäljningen och när det var dags för bokslut 2019 hade företaget tiodubblat omsättningen. För första gången blev det också ett positivt Ebit-resultat på nästan tio miljoner kronor.

– Men vi ger oss inte där. Målet är att erövra hela Norden och jag både hoppas och tror att vi kan bli väldigt stora. Vi har precis gått in i Finland och finns även på Island. Danmark och Norge kommer senare. Marknaden för funktionella drycker är enorm och den växer så det knakar. Vi är underdogen som lyckats mot alla odds och jag tror att det finns en plats för en sådan aktör, konstaterar Sebastian Kvissberg.

Inom fyra år är målsättningen att tiodubbla omsättningen igen, till en halv miljard kronor.

– Det kommer att bli extremt svårt att nå dit och det kanske inte är helt realistiskt men bara man vill så kan man. I år var ambitionen att landa på en omsättning runt 100 miljoner kronor men på grund av corona tror jag inte riktigt att vi når upp dit. Snarare kanske runt 80.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Uber i miljardaffär om matleveranser

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Arkiv

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125