23948sdkhjf

Ica tappade i butik – vann på nätet

Icabutikernas försäljning under årets andra kvartal ökade med 7,3 procent i jämförbara butiker. Kedjan tappade därför något mot marknaden, som enligt Dagligvaruindex, DVI, ökade med 8,1 procent under perioden.

Den relativt höga andelen små och medelstora butiker i Icas butiksnätverk bedöms fortsatt ha missgynnat tillväxten under det andra kvartalet då större butiker har haft en högre tillväxt, skriver Icagruppen i dagens delårsrapport.

Online gick det bättre för kedjan, som utklassade konkurrensen med en ökning på 148 procent till 1 4 20 miljoner kronor (572), att jämföra med marknadens ökning på 113,5 procent under kvartalet, enligt DVI.

E-handelstillväxten steg månad för månad i kvartalet, och var hela 165 procent i juni, skriver koncern-vd:n Per Strömberg i sin kommentar.

– Den pågående pandemin fortsätter att kraftigt påverka marknad, kundbeteenden och därmed alla delar av vår verksamhet. Det slår dock lite olika och medan Ica Sverige gynnas av situationen, med ökad försäljning och resultat, har framförallt Apotek Hjärtat och Rimi Baltic haft ett betydligt tuffare kvartal. Den mycket höga tillväxten för e-handeln fortsätter i accelererande takt, säger han i en sammanfattande kommentar.

Koncernens nettoomsättning ökade med 4,6 procent till 31 924 miljoner kronor (30 529). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster ökade till 1 452 miljoner kronor (1 365)

Sammantaget bedömmer Icagruppen pandemins effekt på rörelseresultatet till cirka -60 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till 976 miljoner kronor (520). I föregående års resultat ingår reaförlusten vid försäljningen av Hemtex med 382 miljoner kronor.

Den 22 september hålls en extrastämma för att behandla styrelsens förslag om utbetalning av utdelning på 6 kronor per aktie i tillägg till den första utbetalning på 6 kronor per aktie som gjordes i april.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11