Så ska Costcos svenska butik se ut – dagligvaror, däckservice, optiker och mycket mer
Fri Köpenskap kunde i dag, tisdag, berätta att Costcos första butik i norra Europa hamnar i Arninge, Täby, norr om Stockholm.
Butiken blir aningen mindre än Costcos standardmodell på 15 000 kvadratmeter men likafullt rör det sig om en 13 300 kvadratmeters bjässe som byggs i Trophi Fastigheters lokaler. Vd:n Jan Björk är mycket nöjd över att kunna välkomna en av världens största varuhuskedjor, när Fri Köpenskap når honom.
– Byggnaden där Costco ska flytta in kommer nu att totalrenoveras. Vi byter tak, golv fasad och allt. Bygget påbörjas inom en månad och det kommer nog att ta ett 10-tal månader. Därefter kan Costco flytta in och påbörja sitt arbete för att sedan vara klara för premiär i början av hösten 2022, berättar han för Fri Köpenskap.
Omkring 1 500 parkeringsplatser kommer att ligga i någorlunda nära anslutning till Costcos butik.
– Jag tror att Costco kommer att fungera väldigt bra i Sverige. Dagligvaror går bra och lågpris är en stark trend. Jag tror också att konceptet kommer att landa väldigt bra i den här regionen med många barnfamiljer och ett läge som passar bra för bilburna. Läget är väldigt bra intill motorvägen och det byggs en ny infart till handelsplatsen. Roslagsbanan och bussterminal dockas också in i vår byggnad, konstaterar Jan Björk.
Drygt halva Costcos omsättning består av dagligvaror och konceptet blir i det närmaste unikt i Sverige. Kunderna betalar ett medlemskap på årsbasis för antingen 60 eller 120 dollar, vilket samlat bland kedjans medlemmar brukar ligga till grund för Costcos vinst. Därutöver satsar kedjan på att erbjuda så låga priser som möjligt och omkring 90 procent av kunderna brukar förnya sitt medlemskap varje år.
– Deras affärsmodell är att ha lägsta priser på sina varor och för att åstadkomma det köper man inte in så många olika sorter av varje produkt utan det kanske finns ett fåtal skinksorter i utbudet. I gengäld köper man in väldigt stora volymer och säljer till väldigt låga priser. Det är väldigt stora varuhus som påminner om grossisthandel, säger Jan Björk.
Därutöver säljer de också elektronik, utemöbler och andra sällanköpsvaror. Tjänster kopplade till de fysiska butikerna är också en stor del av Costcos affärsmodell och så kommer det även att bli i Arninge.
Till vänster om entrén planerar kedjan exempelvis däckservice. Optiker, apotek, bageri och food court är andra delar som är tänkta att etableras.
Att Costco bygger på kundlojalitet i form av medlemskap tycker Jan Björk är intressant.
– De skapar en god lojalitet bland kunderna och i kombination med att varuhusen är så stora så tror vi att deras upptagningsområde kommer att vara större. Man kommer säkert att åka lite längre för att handla hos Costco.
Vid handelsplatsen finns också andra etablerade kedjor som Lidl, Coop, Systembolaget, Apoteket, XXL och Zoo.
– Tyvärr är det nu fullt när Costco etablerar sig. Vi hade säkert kunna hyra ut lika mycket till – vi har haft väldigt många intressenter och hade en handfull som ville ta samma yta som Costco men valet föll på dem eftersom vi tror att de kommer att passa konceptet väldigt bra, inte minst med deras fokus på dagligvaror, konstaterar Jan Björk.
För ni samtal med Costco om fler etableringar i Sverige?
– Vi har kontakt med dem och skulle gärna hjälpa dem med fler etableringar men det är ingenting som är långt gånget på något sätt.
Tror du att det här är början på en utrullning av Costco-butiker?
– Jag har så klart inte koll på deras målbild men om det här fungerar väl så kommer vi nog att få se fler butiker i Sverige.