23948sdkhjf

Uppstickare bakom pris som alla kan tävla om

Ett av de nya prisen på årets Dagligvarugala är Årets Uppstickare.

Partner för priset är själv en utmanare; importföretaget Bon Cena, som specialiserat sig på kroatiska delikatesser.

 – När vi började vår resa med Bon Cena så fick jag höra om Dagligvarugalan och att man firade de bästa prestationerna med priser, eftersom jag är väldigt tävlingsinriktad så kom min nya dröm fram: att vinna priset som Årets Leverantör, säger Bon Cenas vd Anton Nakic.

Helt har han inte släppt den tanken, men just nu ligger fokuset på att lansera det egna priset Årets Uppstickare.

–Vad skulle vara ännu bättre? Jo, att man har ett pris som alla vill tävla om, säger Anton Nakic.

 Priset går till en butik eller avdelning, som vågar utmana gamla mattrender, för att skapa framtidens nya trender, med fokus på färskvaror och delikatesser.

Enligt Anton Nakic är en av fördelarna med priset att alla kan tävla och vinna priset.

– Det handlar om att våga och satsa, säger han. Tar man ett pris som Årets Butik, är det lite mer begränsat vilka butiker som kan vinna det, eftersom de måste hålla högsta nivå på alla områden.

Han vill också, i Dagligvarugalans anda, bidra till att uppmuntra de butiker och avdelningar som vågar satsa.

– Många butiker får inte cred när de vågar satsa på nyheter, säger han.

Bon Cena har fokuserat på att göra en egen twist på medelhavstapasen, och för att sticka ut med sitt sortiment, jämfört med de andra matländerna vid Medelhavet så har Bon Cena specialiserat sig på kroatiska delikatesser.

Företaget har vuxit snabbt, men kategorin är fortfarande liten i jämförelse med Italien och Spanien, vilket också gör att sortimentet sticker ut i butikerna.

– Vi har hela tiden varit en uppstickare. Vi är förmodligen också det minsta företaget som sponsrat en egen kategori på Dagligvarugalan, vilket säger en del om vårt mindset, säger Anton Nakic.

Till hjälp att utse vinnaren har han en namnkunnig jury där trendsättare som Amir Kheirmand, Schysst Käk, och Robert Wranning, El Taco Truck, själva sticker ut.

Sticker ut allra mest gör kanske Agneta Olsson, vd för Almi Väst.

– Hon låg bakom tacofredag som koncept under sin tid som marknadschef på Santa Maria. Ska vi ha den bästa kategorin och de bästa finalisterna, måste vi också ha de bästa jurymedlemmarna, avslutar Anton Nakic.

Fakta Årets Uppstickare

 Årets uppstickare går till butiken och avdelningen som vågar utmana gamla mattrender för att skapa framtidens nya mattrender, med fokus på livsmedel, färskvaror och delikatesser.

Juryn tittar särskilt på:

Uppstickare: Vågar satsa på nya kategorier och varumärken för att skapa framtidens mattrender.

Sortiment: Avdelningen vågar ge utrymme och satsa på nya mattrender för att inspirera och utveckla kundens kulinariska upplevelse i butik.

Matinspiration & Engagemang: Butikspersonalen ska på ett inspirerande sätt våga framhäva och prata för uppstickande artiklar och på så sätt forma framtidens nya mattrender, gäller både inom fysisk butik och e-handel.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093