23948sdkhjf

De ökar trots utmaningar: ”Kunderna vill inte handla laxfilé till oxfilépris”

Fisk är en av de kategorier som drabbats hårdast av de prishöjningar som just nu sker i dagligvaruhandeln. Men Årets Fiskavdelning navigerar sig genom kaoset utan tapp i försäljningen. "Det är en stor utmaning", konstaterar Lindah Ryman, fiskansvarig hos City Gross Nyköping.

Sjömat är en kategori som drabbats rejält av energikrisen och därefter kriget i Ukraina. Knappast ologiskt eftersom fiskebåtarna blir dyra i drift när oljepriset går upp, spannmålskrisen påverkar den odlade fisken och så vidare.

– Vissa ökningar är helt otroliga. Förr kunde vi ha färsk lax för 99 kronor kilot, nu kan den kosta upp emot 300 kronor kilot. Det är inte så många som vill handla laxfilé till oxfilépris, konstaterar Lindah Ryman, fiskansvarig hos City Gross Nyköping.

Men det är inte för intet som butiken vann priset som Årets Fiskavdelning på Dagligvarugalan. Trots den stökiga tiden har fiskavdelningen inte tappat i försäljning, utan fortsatt att öka.

– Vi har ett rykte här i Nyköping, kunderna vet att det är oss de ska till om de vill ha färsk fisk och det är något som förstärkts rejält efter priset på Dagligvarugalan. Det är en utmanande tid och en stor kostym att fylla men det handlar om att vara aktiv och leta ersättningsvaror. Det kan vara exempelvis lubb istället för torsk eller röding istället för lax. Just nu har vi tagit in rödingfilé på klipp istället för lax, och det är en fantastisk fisk som går utmärkt att grava eller röka också, säger hon.

Butiken är särskilt stora på skaldjur – och även där har kriget skapat en rejält stökig tillvaro på marknaden.

– Ukraina och andra angränsade länder är stora när det gäller handskalning av räkor, så de går knappt att få tag på handskalade räkor numera.

Klippförsäljning är också mycket viktigt i dessa tider, menar Lindah Ryman.

– Det gäller att hjälpa kunderna att få ned priset genom att maxa volymerna på det vi kan få tag på till vettiga priser, säger Lindah Ryman.

Hon vågar också ta i rejält i beställningarna eftersom personalen vet hur de ska hantera eventuella övervolymer. De är duktiga på egna måltidslösningar som lunchboxar, silltårtor, skagenröror, sallader med skaldjur och så vidare. Själv är Lindah Ryman kock i grunden, och hon har tidigare jobbat med Nobelfesten på Stockholm Stadshus.

Butikens tips: Så blir du en fena på fisk

  1. Sortiment: Ett brett sortiment är A och O när det gäller fiskavdelningen. Se till att jobba mycket med säsong och i dessa prisvolatila tider gäller det att aktivt söka och ta hem mer prisvärda ersättningsalternativ för populära fiskarter.
  2. Vassa säljare: Kunnig och bra personal är den svåraste delen för en annan butik att kopiera så se till att skapa förutsättningar för din personal att växa. Rekrytering, utbildning och kunniga fiskansvariga på plats som kan föra kunskapen vidare är mycket viktigt.
  3. Tänk brett: Sjömat är brett och det finns mycket potential för den som inte bara fastnar i färsk fisk utan tänker utanför boxen. Skagenröror, sallader och tårtor är exempel på produkter som passar bra med fisk och skaldjur.
  4. Välfylld disk: Det är lätt att slå på stort till helgen men man ska eftersträva en välfylld disk hela veckan. Här handlar det att ligga rätt i beställningarna och vässa sina måltidslösningar så att man kan hantera eventuella övervolymer.
  5. Måltidslösningar: För att verkligen öka försäljningen handlar det om att underlätta för kunderna både vad gäller färdigpackat, pannfärdigt, ugnsfärdigt, lunchboxar och så vidare. Det gäller att förenkla så mycket som möjligt för kunderna.

Fakta: City Gross Nyköpings fiskavdelning

  • Prisad: Årets Fiskavdelning 2021 på Dagligvarugalan. Vann även leverantören Leröys pris för bästa fiskavdelning 2020.
  • Anställda: Tre ordinarie och tre extra.
  • Fiskansvarig: Lindah Ryhman.
  • Utmaningar just nu: Att priserna är höga samt att arter och emballage är svåra att få tag i.
  • Särskilt stora på: Skaldjur, Nyköpingsborna gillar det.
  • Tips: Många fiskdiskar upplevs platta för att man inte tänker på färg och form. Det är som att måla en tavla, tänk tredimensionellt.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125