23948sdkhjf

Ikea höjer priset på varmkorv för första gången sedan 1995

Möbeljätten sänker samtidigt priset på sin vegetariska korv för att få fler att välja växtbaserat.

Ikea fortsätter på den inslagna hållbarhetsvägen. Även i restaurangerna. Möbeljätten sänkte i somras priset på sina plantbullar och på den havrebaserade glassen. Nu sänker Ikea priset även på sin vegetariska korv från tio till fem kronor.

Samtidigt höjs priset på en vanlig kokt korv med bröd för första gången sedan 1995, från fem till sju kronor. Ett faktum som har föranlett många ironiska kommentarer på sociala medier.

– Vi vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat, då spelar givetvis priset en avgörande roll, kommenterar Marcus Carlsson, foodchef på Ikea Sverige.

Nära hälften av rätterna i Ikeas restauranger är numera vegetariska. För att aktivt driva utvecklingen mot växtbaserat ligger Ikeas vegetariska rätter nu i ett lägre prisspann än köttalternativen. 

– Ikea har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson.  

Biltema försöker nu utnyttja uppmärksamheten kring Ikeakorven i sin egen marknadsföring och lovar att Biltemakörven kommer att fortsätta kosta fem kronor trots inflation och anammande lågkonjunktur.

Vi ser att priserna går upp hos våra konkurrenter på en klassisk varmkorv med bröd. Men hos oss på Biltema är det en självklarhet att behålla prisnivån på vår klassiker. En biltemakörv ska kosta fem kronor och inte mer, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema Sverige, i en kommentar.  

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.109