23948sdkhjf

”När vi vunnit ordnade vi en stor ostfest för våra kunder”

Förra året blev Ica Focus Göteborg Årets ostavdelning i Dagligvarugalan. Caroline Zachau, områdeschef, berättar vad priset betytt för teamet.

Satte ni upp ett mål att ta hem Årets ostavdelning i Dagligvarugalan?

– Målet för butiken är att vara bäst med det bredast på sortimentet men också unika ostar. Vi jobbar både efter säsong samt är uppdaterade på nyheter. Sedan att ha uppmärksammats och att det lett till att bli Årets ostavdelning är väldigt kul.

– Vi jobbar med speciella ostsorter från små leverantörer vi har bra relation med. Det är ett led i att pusha medarbetarna till att vara delaktiga. De får ta många initiativ och genomgå utbildningar, jobba med försäljningen och vara delaktig i att hitta nyheter. I samarbete med Systembolaget arrangerar vi vinprovningar med ost och chark. Vi utbyter kunskap och utbildar varandra. De senaste åren har vi även satsat på att bygga ut avdelningen med packad dessertost vilket varit väldigt lyckat och uppskattat av våra kunder.

Hur har ni använt utmärkelsen

– När vi vunnit ordnade vi en stor ”ostfest” för våra kunder. Många av leverantörerna var på plats och vi bjöd på ost och dryck och hade många demo med bra erbjudanden samt utlottningar med många fina priser. Detta var väldigt uppskattat av våra kunder som också var nyfikna på utmärkelsen och grattade oss. Nu är vi ännu mer taggade på att fortsätta att utvecklas, jobba med ständiga förbättringar och fortsätta vara bäst på ost.

Vad betydde utmärkelsen för butiken?

– Priset gav lön för mödan till personalen och vi känner att vi vill fortsätta hålla hög kvalitet. Givit oss en sporre att ta oss vidare. Hela butiken jobbar i samma lag och glädjen sprider sig till hela butiken.

– Vi var fem från butiken på själva galan i Stockholms stadshus. Det var en upplevelse att vara i stadshuset.

Kan du tipsa hur man gör för att ta hem priset?

– Alla butiker är olika. Man ska vara unik på sitt sätt och lyssna på kunderna. Och ha kunskap. Vi gillar de unika ostarna. Så fort vi pratar om dem säljer de. Det är roligt att prova en lite bit på en exklusiv ost. Bra kontakter gör att vi får in osten till den medvetna konsumenten.

Den 13 oktober är det dags för Dagligvarugalan 2022 och för nya vinnare att koras. 

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.11