23948sdkhjf

”Kedjornas erbjudanden bidrar till ohälsosam livsföring”

En nyligen genomförd undersökning av onlineerbjudanden hos Coop, Willys, Ica och Hemköp visar att nästan hälften av den maten är produkter med högt innehåll av mättat fett, socker och salt. 

Det framkommer i undersökningen Superlist som har gjorts av tankesmedjan Questionmark i samarbete med Reformaten och finansierad av Svenska Postkodstiftelsen. 

Undersökningen, Superlist Sweden Health 2022, genomfördes under sex veckor i augusti och september i år. Totalt undersöktes 13 300 erbjudanden i de fyra stora matkedjorna i Sverige. Nästan hälften av de produkter som var på erbjudande var ohälsosamma produkter, så kallade HFSS-produkter (High in Fat, Salt or Sugar).

Fyra av fem materbjudanden var flerköpserbjudanden där det krävdes att konsumenten köper flera produkter av samma sort. Den kedja som marknadsförde flest erbjudanden enligt ”flerköp” var Coop.

–­Flerköpserbjudanden, och i detta fallet av ohälsosamma produkter, leder till att folk köper mer varor än planerat. Med extrapriser som inte kräver flerköp har konsumenten i alla fall möjligheten att bara köpa det som de faktiskt behöver. Kanske hade man bara tänkt köpa en chipspåse, men när man ser erbjudandet 2 chipspåsar för 39 kronor så slänger man ner en påse till. Det påverkar både hälsan och plånboken”, säger Olga Grönvall Lund, generalsekreterare och grundare av den ideella föreningen Reformaten.

Vad ska en ansvarsfull handlare göra?

– Göra det lätt att äta rätt. Styra konsumenten mot mer frukt och grönt och färre flerköpserbjudanden. Kedjorna kunde välja att lägga erbjudanden på nyttig mat. Som kedja finns en fantastisk möjlighet. Drömmen är att få med oss handlare för att visa fram en mer näringsriktig kost, säger Olga Grönvall Lund till Fri Köpenskap.

Cirka 70 procent av all mat som konsumeras köps i butik. Matmiljön med billig, ultraprocessad och ohälsosam mat är ofta på extrapris och har stort inflytande på människors hälsa. Speciellt i tider med sämre ekonomi och inflation, enligt Rerformaten.

– Det är inte lätt att äta rätt i dag. Konsumenter blir ständigt pushade att köpa och äta mat som varken är bra för deras eller planetens hälsa. Vad som är på erbjudande har stort inflytande på vad folk köper. Här borde handeln ta ett större ansvar. Ica, Coop och Axfood har en fantastisk möjlighet att använda sin unika maktposition för att hjälpa sina kunder att handla produkter och råvaror som främjar den individuella hälsan. Något som skulle leda till en friskare befolkning. Vi är medvetna om att vinstmarginalerna ofta ligger i just dessa produktkategorier, men vi hoppas ändå att de stora kedjorna ser bortom sina kvartalsrapporter och tar sitt samhälleliga ansvar, speciellt med kommande generationer i åtanke, säger Olga Grönvall Lund.

Enligt Reformaten skulle livsmedelskedjorna kunna spela en viktig roll för att bekämpa fetma med marknadsföringsaktiviteter för att öka försäljningen av hälsosammare produkter. I stället visar resultaten från undersökningen att svenska dagligvarukedjor bidrar till ohälsosamma val.

–I Reformatens tidigare arbete har vi sett ett bristande intresse från politikernas håll att styra konsumenter mot en mer hållbar och hälsosam matkonsumtion. Här har i stället näringslivet chansen att styra den utvecklingen i rätt riktning och ta sitt ansvar att se över vilken typ av produkter man har på erbjudanden och hur man använder sig av flerköpserbjudanden, säger Olga Grönvall Lund.

Forskning i Storbritannien visar att kampanjer uppmuntrar att köpa mer av en viss produkt men också mer av kategorin. Effekten är den starkaste för flerköpserbjudanden.

Från och med oktober 2023 kommer den brittiska regeringen förbjuda flerköpskampanjer av ohälsosamma produkter med mycket fett, salt och socker, som ett försök att stävja epidemin av livsstilsrelaterade sjukdomar som fetma och diabetes. De blir först ut i världen med en sådan lagstiftning.

Fakta om undersökningen:

Superlist är ett multinationellt forskningsprojekt som drivs av tankesmedjan Questionmark Foundation. Denna rapport, Superlist Sweden Health 2022, har tagits fram tillsammans med Reformaten och är finansierad av Svenska Postkodstiftelsen. Questionmarks syfte är att granska och ge insikt i vad dagligvaruhandeln gör för att göra våra matvanor och vårt matsystem mer hälsosamt och hållbart. Superlist visar vilka kedjor som ligger i framkant för att driva positiv matkonsumtion och var det finns utrymme för förbättring. Denna undersökning genomfördes under sex veckor (15 augusti-26 september 2022), då Questionmark har samlat in data kring antalet erbjudanden online av ohälsosamma produkter samt flerköpserbjudanden av dessa produkter hos de fyra kedjorna, Coop, Willys, Ica och Hemköp.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Han är först ut när Tempo pilottestar hybridlösning
Anställd på Coop fick sparken – får skadestånd
Picadeli på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
Omfattande skattefusk bekräftat i matbudsbranschen
Falukorv, konserver och emv rusar på nätet när ekonomin kärvar
Svinnet minskar i butik och i hemmet
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.093