23948sdkhjf

Tuffa tider – då ökar chipssuget

När priserna ökar hör inte chips till det som konsumenterna väljer bort. I stället visar statistik att försäljningen gått upp. – Det är en väldigt konjunkturokänslig kategori, säger Patrik Stockelid på Estrella.

Friterade, ugnsbakade och rostade. De klassiska potatischipsen kommer numera i flera former och smakvariationerna sträcker sig från klassiskt lättsaltade till tryffel och parmesan.

Från 2020 fram till i dag har försäljningen ökat med fem procent. Det trots att försäljningsvärdet har stigit med 17 procent under samma period.

Göran Nordander, vd Bjärechips, säger att de nyligen höjt priset i två omgångar.

– För ett år sedan när Ukrainakriget bröt ut fick vi försämrad lönsamhet. Nu har vi förbättrat marginalerna igen.

Bjärechips är en mindre tillverkare som sedan 2011 producerar chips. De har sin fabrik strax utanför Ängelholm.

– Det var ett getingbo som vi gav oss in i när vi startade företaget. Vi har vetat hela tiden att vi har en bra produkt. Vi har tagit plats och haft vassa armbågar, säger han om konkurrensen till andra tillverkare.

Trots prishöjningarna sviker inte kunderna, enligt Göran Nordander.

– Vi har en bra och hög försäljning på alla marknader.

En trend som han ser är att exklusiva ingredienser letar sig in på snackshyllan.

– Tryffel är en trend på många marknader. Det säljer otroligt bra på alla segment, säger han.

En annan trendspaning enligt honom är närproducerat. Allt fler vill kunna välja svenskt.

Gårdschips är en annan tillverkare som satsat svenskt. Henrik Strinning är vd på Premium Snacks Nordic AB som äger chipsmärket. På Gårdschips påsar kan man se på vilken åker som potatisen odlats.

– Vi köper potatisen när den sätts i marken, säger han.

Även de märker av en ökad efterfrågan från konsumenterna. För att möta den har Gårdschips nyligen investerat i en ny fritös för att kunna öka sin kapacitet. Den beräknas vara i drift under första kvartalet 2023.

En trend som han ser är att konsumenterna efterfrågar fler sorters smaker.

Bland Gårdschips egna smaker finns bland annat parmesan. Senast ut är smaken mozarella och balsamico som är på tillfälligt besök.

Patrik Stockelid är försäljningsdirektör på Estrella. Förutom trender som hållbart och lokalproducerat ser han att konsumenter söker sig till det som han beskriver trygga val.

– Klassiska chips från Estrella ökar allra mest, säger han.

Konkurrensen mellan tillverkarna beskriver han som ”stenhård”.

– Men det sporrar oss till att utveckla fler och bättre produkter.

Patrik Stockelid säger att Estrella är stolta över är att de kunnat behålla sol- och rapsolja i produktionen, även fast råvarorna gått upp mycket i pris på grund av världsläget.

Trots prisökningarna ser bolaget att försäljningen går uppåt.

– Det är en väldigt konjunkturokänslig kategori, säger Patrik Stockelid.

Även OLW märker av en ökad försäljning. Eric Nilsson är marknads och innovationsdirektör på Orkla Confectionery & Snacks Sverige. Han säger att det kanske till och med skapas fler bjud- och mystillfällen när kunderna tvingas dra in på annat.

– Sedan tror jag att Sverige inte varit fattigare på många år än i just januari och februari i år, så det kanske kan tänkas ske en liten dipp. Men än så länge håller det i sig ganska bra och vi har en förhoppning om att vi kan vara ganska motståndskraftiga i vår kategori.

Det oroliga världsläget har också påverkat OLW:s produktion.

– Vi har de kraftigaste kostnadsökningarna som vi sett på decennier. Energipriserna ligger bakom mycket, säger han.

Eic Nilsson säger att han ser flera trender på snacksmarknaden. I likhet med Estrella märker de av att kunder i högre grad söker sig till traditionella smaker på chipsen. Även ostbågar hör enligt honom till det som säljer bra.

Nyligen släppte OLW rostade chips som gör anspråk på att vara ett hälsosammare alternativ till traditionella chips.

Kan chips någonsin vara hälsosamma?

– Nej. Det kan man alltid debattera. Men man kan säga att det kan vara hälsosammare än traditionella chips. De innehåller 60 procent mindre fett. Sedan är det fortfarande en njutningsprodukt.

Han beskriver det som att OLW och Estrella slåss om de stora segmenten på marknaden.

– Tittar man på bjudchips har vi fler konkurrenter som är väldigt duktiga. Det är en lite mer spridd marknad.

Snacksförsäljning
Volym ton, senaste året Förändring senaste året Förändring föregående år
Samtliga snacks 57 491 1,7% 1,0%
Potatischips 25 249 4,8% 2,6%
Nötter 14 675 2,0% 0,3%
Formsnacks 9 677 -2,5% 3,2%
Övriga snacks 4 991 2,8% -6,4%
Popcorn 1 082 -4,5% -7,6%
Majschips 814 3,0% 19,0%
Salta kringlor 1 003 -26,2% -6,9%
Försäljning värde senaste året Förändring senaste året Förändring föregående år
Samtliga snacks 5 912 382 9,0% 3,0%
Potatischips 2 562 915 16,9% 5,2%
Nötter 1 512 730 1,0% 1,4%
Formsnacks 1 181 926 7,2% 3,4%
Övriga Snacks 302 822 9,1% -2,6%
Popcorn 178 470 2,3% -3,6%
Majschips 118 123 15,7% 20,3%
Salta kringlor 55 396 -25,6% -10,5%

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.15