Klippkungens tid är nu
Ruey-Hwa Lin som driver Matarket i Strängnäs har bråda dagar just nu. Förutom att affärerna för den klippinriktade butiken går som tåget har butiken även startat en insamling tillsammans med UNHCR för de nödställda i Turkiet.
Tanken var att det skulle bli en lastbil fylld med främst kläder och filtar men trycket blev större än väntat.
– Lastbilen var tokmaxad så vi kommer att skicka en till nästa vecka. Folk har kommit hit med släpkärror med grejer. Det är häftigt, rent magiskt, säger Ruey-Hwa Lin, handlare på Matarket.
Att en matbutik som Matarket står för en sådan här insamling är ganska naturligt, anser Ruey-Hwa Lin.
– Vi har ytorna och kundströmmen och fungerar lite som en stor anslagstavla på orten. Vi har en megafon som når ut bättre än vad en privatperson kan göra, säger han.
På hemmaplan har Matarket har länge utmärkt sig som en expert på klipp och att sticka ut på sin lokala marknad, vilket ligger helt rätt i tiden.
– Det går fantastiskt bra, man märker att det hamstras på ett helt annat sätt. Det går åt sinnessjuka volymer; och det går undan. Mest är det mejeriprodukter som går åt som smör. Just nu är det Bregott som vi kör en Facebook-kampanj på.
Den Facebook-kampanjen är just nu uppe i 1 300 byttor som ska säljas till slutkund.
– Vi har nappat på det här och kör lite "wild and crazy" på sånt. Fördelen är att man slipper ha ett lager, när sakerna kommer in försvinner de direkt igen. Vi har till och med fått säga stopp när det blivit för många beställningar på samma gång, säger Ruey-Hwa Lin.
Med andra ord är det goda tider just nu för en kampanjinriktad butik som Matarket.
– Pandemin under två år har varit gynnsam för oss och alla de efterkommande världsproblemen har även gynnat oss. Vi har fått högre inpriser men det har ju alla fått men det som gjort oss starka i våra lokala områden tidigare gör att vi klarar oss ännu bättre nu. Vi som jobbat länge med klipp och kampanjer får in klippen mycket snabbare än de stora kedjorna, avslutar han.