Så ska Coop-företagaren möta nya Stora Coop: ”Ibland behöver man en spark i baken”
Till våren öppnar Stora Coop i Spånga, Stockholm, på gångavstånd för alla studenter som bor i nybyggda modullägenheter utmed järnvägen och alldeles intill Lidl. På torget i Spånga där pendeltåget och bussar möts finns Ica Supermarket och Coop – i lite sämre läge.
Coop Spånga Torg tänker inte sitta med armarna i kors och vänta på att stormarknaden Stora Coop, som öppnar den 21 mars, tar kunderna.
– Nej, nu har vi fått en spark i baken. Det behövs ibland, säger franchisetagaren Mariela Rivera.
För att möta konkurrensen ska en rad åtgärder genomföras. För tre månader sedan kom första åtgärden, att steppa upp bake off-brödet.
– Vi ser till att alltid ha färskt bröd och bakar därför över hela dagen. Det har vi också gjort tidigare men nu blir det mer strukturerat. Redan har vi märkt skillnad i försäljning där vi jobbar med ett bassortiment och tar in ”gäster”.
Nästa vecka ska frukt- och gröntavdelningen byggas om. Mariela Rivera får hjälp från Coop centralt.
– Målet är att bli bäst på frukt och grönt här på torget. Vi tänker oss tio artiklar som ska vara i säsong och extra viktiga för kunderna. Det ska vara ordentliga volymer och riktigt bra priser. Vi måste våga. Basen i frukt och grönt är till exempel kål, broccoli och den hälsosamma sötpotatisen. Jag går till mig själv. Man ska ha råd och veta att vi är konkurrenskraftiga.
Mariela Rivera kommer från Chile där grönsaker säljs på ett helt annat sätt.
– Det är där jag inspireras. Man behöver inte hög marginal utan man vill sälja mycket. Då blir kunden glad. Själv pratar jag med kunderna och ber dem fråga mig eftersom jag kan mycket om grönsaker.
Många kunder är oroliga och frågar om butiken ska försvinna.
– Vi gör vårt bästa och försöker växa Spånga. Personalen har varit här väldigt länge och har ofta en personlig relation till kunderna. Det som är till butikens fördel är att den är liten så det går fort att handla och så har vi posten.
Hon har ett ess i rockärmen.
– I nästa etapp, om vi får respons, så blir det ytterligare förändring med färskvarorna. Nästa vecka kommer Sofia Hjertberg, inspiratör på Coop, hit för ett möte om hur vi kan bygga om ytterligare. Drömmen är att ändra layouten och ta bort skeppet som delar butiken i två delar. Jag vill ha frukt och gröntavdelningen direkt så butiken blir mer välkomnande. Det ska bli ett samband mellan varorna i diskarna. Ordning och reda så att smaksättare hamnar på samma ställe, till exempel.
Ska jag spela fotboll måste jag gå in med inställningen att vinna. Vi ska vinna och det finns plats för alla.
För att göra butiken känd hos alla studenter skickar hon en inbjudan med gåvor och ett välkomstbrev.
– Utländska studenter kommer hit. De får 10 procent på ett helt köp och ett pizzakit och fetaost.