23948sdkhjf

”Fler branschaktörer bör göra sina röster hörda inför EU-valet”

EU:s betydelse för svensk livsmedelsproduktion kan inte överskattas, skriver Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman i sin krönika. 

I år är det 30 år sedan en majoritet av det svenska folket röstade ”ja” till att Sverige skulle gå med i EU. För svenska livsmedelsproducenter var EU-inträdet 1995 ett seismiskt skifte. Från en dag till en annan fick företagen tillgång till EU:s inre marknad som idag består av 27 länder och 450 miljoner konsumenter.

Samtidigt fick hundratusentals europeiska livsmedelsproducenter tillträde till svenska butikshyllor. Konkurrensen ökade kraftigt och fortsätter öka än idag. Importerade livsmedel står för nästan halva försäljningsvärdet på den svenska marknaden, varav den största delen härrör från EU-länder. Den stenhårda konkurrensen tvingar svenska producenter att ständigt bli mer effektiva och innovativa för att inte slås ut av utländska företag med lägre kostnader och lägre krav på hållbarhet och kvalitet.

Uppemot 98 procent av all livsmedelsrelaterad lagstiftning kommer från Bryssel. För branschen är det nästan viktigare att hålla koll på vad som händer i Berlaymont än i Rosenbad. Strategier och program som Farm to Fork, Fit for 55 och Green Deal har en enorm påverkan på svensk livsmedelsproduktion.

Uppemot 98 procent av all livsmedelsrelaterad lagstiftning kommer från Bryssel. För branschen är det nästan viktigare att hålla koll på vad som händer i Berlaymont än i Rosenbad.

EU:s betydelse för Sverige och svensk livsmedelsproduktion kan inte överskattas. Därför är det kommande valet till Europaparlamentet (den 9 juni, sätt ett stort kryss i kalendern!) och tillsättningen av den nya EU-kommissionen så oerhört viktiga. 

Trots det vet sex av tio svenskar inte ens om att EU-valet är i år. Vid det förra EU-valet röstade 55 procent av svenskarna, att jämföra med 84 procent i riksdagsvalet. Den mediala bevakningen av (och förståelsen för) EU-politiken är minst sagt begränsad.

De svenska partiernas inställning till EU lämnar också en del att önska. Ibland behandlar de valet till Europaparlamentet som en internpolitisk lekstuga. Andra gånger verkar man se en plats i parlamentet som ett sätt att tacka gamla trotjänare eller bli av med obekväma partimedlemmar. Mycket av debatten är populistisk, långt borta från sakfrågorna. Man får känslan att svenska politiker än idag – 30 år efter folkomröstningen – inte riktigt tar EU på allvar.

Politikens styvmoderliga inställning, den undermåliga mediala bevakningen och svenskarnas låga engagemang skapar en ond cirkel av ointresse och oförståelse. Man kan tycka vad man vill om EU, och det finns utan tvekan både bra och dåliga sidor av unionen. Men Sverige är och kommer att förbli en del av EU. Det är till stor del inom ramen för EU som vår framtid formas.

Vi har alla ett ansvar att lyfta EU-frågorna så högt upp på den politiska agendan som det går. Vi kommer inom kort lansera vårt EU-valmanifest, vi intervjuar partiernas EU-kandidater till vår Youtube-kanal och temat för vår branschträff Matdagen är EU. Det är vårt strå till stacken, och vi hoppas att fler branschaktörer gör sina röster hörda.

Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078