23948sdkhjf

Försäljningen upp fjärde månaden i rad – stort tapp för e-handeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad förra året. Den tidiga påsken bidrog till utvecklingen, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Påsken inföll tidigare i år jämfört med förra året, då den var i april. Det ökade försäljningsutvecklingen under mars med 2,7 procent, enligt DVI.

– För fjärde månaden i rad har vi en positiv estimerad volymutveckling i dagligvaruhandeln. Vi kan också konstatera att vi nu har en lägre och mer stabil prisutvecklingstakt för livsmedel, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Matinflationen var 4,1 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI). Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under mars månad uppgå till 4,7 procent, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningen i butik var 7,2 procent starkare jämfört med förra året. E-handeln minskade dock med -3,0 procent och hemleverans med -6,2 procent, medan upphämtning i butik ökade med 1,4 procent. E-handelns totala andel uppgick till 4,2 procent.

Det var den fysiska handeln som bidrog till den positiva utvecklingen under mars.

– I januari och februari drevs den totala tillväxten i stället av positiva utvecklingstal i såväl de fysiska butikerna som inom e-handeln. Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet,  fortsätter Karin Brynell.

Sett till årets första kvartal uppgick försäljningen till 6,4 procent jämfört med förra året. Fysisk butk steg med 6,5 procent och e-handeln med 4,8 procent.

Läs mer om: DVI
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063