23948sdkhjf

Så har Arninge tagit över handeln i norrort

Arninge handelsplats i Täby norr om Stockholm växer så det knakar. Det har blivit en stor koncentration av både dagligvaru- och detaljhandelsbutiker, som drar besökare från många håll i länet, visar unik data från Prospect Mapping.

– Arninge handelsplats är en destinationshandel. Inflödet av köpkraft från andra områden är över 800 procent årligen. Besökarna kommer främst från norrort, men vi ser flöden även från mer centrala delar av Stockholm, säger Simon Adolphson, business director på Prospect Mapping.

Företaget har integrerat rörelsedata från Telia Crowd Insights i sina digitala analysverktyg, och kan notera att besöken till Arninge handelsområde har ökat under minst nio kvartal i rad.

– Det är en imponerande utveckling som ser ut att hålla i sig, säger Simon Adolphson.

Även under peaksäsongen december-januari har besöken ökat tre år i rad.

– Så ser det inte ut bland andra handelsplatser.

Under 2022 ökade antalet besökare med 10 procent, och 2023 var takten ännu högre; 13 procent.

– Det var tvåsiffriga procentökningar sex månader i rad. Tillväxttakten är inte lika hög i år, men ställt mot hur handeln ser ut i övriga Sverige är det imponerande att man fortsätter öka, konstaterar Simon Adolphson.


Vad ligger då bakom Arninges expansion?

– Det har hänt mycket de senaste åren. Nya butiker, bättre kommunikationer, fler restauranger. Och mer är på gång. En ny Ica Maxi öppnar om ett år, och det finns planer på gym, restauranger, apotek med mera i anslutning till den. Butiken som är planerad med en totalyta på 8 000 kvadratmeter kommer att bli en av de större i Sverige.

Flera etableringar de senaste åren, bland annat av Costco, som både säljer dagligvaror och sällanköpsvaror, har bidragit till den kraftiga utvecklingen.

Den ser dessutom ut att fortsätta.

– I vårt analysverktyg kan jag ställa in på 15 minuters bilkörning – och ser att antalet boende i upptagningsområdet ökat med över 7 000 personer sen 2019 – det är över 200 miljoner kronor i köpkraft på dagligvaruhandel. När jag sedan tittar på planerade och pågående byggprojekt kan jag enkelt dra slutsatsen att tillväxten ser ut att fortsätta, berättar Simon Adolphson.

Det är dessutom stark köpkraft i området med höga inkomster.

– Vi kan också se ökningar i demografigrupper som gynnar handeln, som barnfamiljer och villaägare.

Konkurrensen kommer att vara sylvass. Som dagligvarubesökare till handelsplatsen kommer man snart kunna välja mellan Ica Maxi, Stora Coop, Willys, Lidl och Costco. När Ica Kvantum byts mot Maxi kommer Ica nästan fördubbla sin yta i handelsområdet.

– Butiksyta är en stark attraktionsfaktor när vi gör etableringsanalyser, tillsammans med demografin och konkurrensen i området. Utöver butiksyta drar de olika kedjekoncepten och varumärkena olika mycket. Ica brukar ofta ha en hög attraktionskraft – de har ett så pass starkt varumärke. I Arninge kommer de snart också ha den överlägset största butiken, och de andra kedjorna kommer påverkas, säger Simon Adolphson.

Samtidigt som Arninge växer är det tuffare för närliggande Täby centrum.

– Jämför vi rörelsedatan kring Täby Centrum år för år har antalet minskat fem kvartal i rad. Det är nog ingen vild gissning att en del av tappet har gått till Arninge, avslutar Simon Adolphson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.142