23948sdkhjf

Så långt är det mellan butikerna

Kampen om köpkraften är lokal, men de lokala marknaderna har förändrats kraftigt, konstaterar Svensk Dagligvaruhandel i en ny rapport. Där framgår också att i Stockholm är det 319 meter mellan butikerna medan det i Mora är en dryg kilometer.

På cirka 70 år har antalet dagligvarubutiker i Sverige minskat från cirka 40 000 till dagens knappa 4 000. Samtidigt som befolkningen i stor utsträckning flyttat till städer, har dagligvarubutikerna koncentrerats till städer och tätorter.

Av rapporten, som skrivits av Fredrik Bergström, framgår att det är stor skillnad på tillgången till dagligvarubutiker mellan landets kommuner.

I Stockholm är snittavståndet mellan butikerna 319 meter, och en konsument i centrala Stockholm har tillgång till sammanlagt 167 butiker inom 10 kilometers radie, fördelat på 25 småbutiker, 53 mindre butiker, 57 mellanstora butiker 25 stora butiker och 7 sotrmarknader.

I Mora är snittavståndet mellan butikerna 1 032 meter, och en konsument i centrala Mora har 6 butiker inom 10 kilometer, fördelade på 2 småbutiker, 1 mindre, 1 medelstor, 1 stor butik och 1 stormarknad.

Butikerna ligger relativt nära varandra i såväl mindre som större kommuner, men distansen minskar när befolkningen ökar.

Rapportens slutsatser blir att det totala antalet dagligvarubutiker har blivit färre, fyller fler olika funktioner och är etablerade i närheten av kunderna. Kampen om köpkraften är lokal.

Det har också skett en utveckling mot fler större butiker.

”Den största andelen av dagligvarubranschens omsättning återfinns i butiker som omsätter 50 miljoner kronor och uppåt. När det gäller stormarknader (+300 mkr) har de en relativt stor marknadsandel, intressant är att deras andel av marknaden är betydligt större när det gäller omsättning än när det gäller säljyta. Större butiker har generellt således en betydligt högre omsättning per kvadratmeter än mindre butikskoncept, vilket är ett exempel på de stordriftsfördelar som nämndes tidigare. Motsatsen kan sägas gällande de mindre butikerna som generellt har smådriftsnackdelar”, heter det i rapporten.

Större butiker har också längre öppettider än mindre, konstaterar rapportförfattaren.

– Trenden mot allt färre butiker har stannat av, bland annat genom att allt fler obemannade butiker har etablerats, sade Nils Bohlin, som arbetar med handlarutveckling på Icahandlarnas Förbund, när rapporten presenterades på ett webbinarium i dag.

– Det är av betydelse för branschens utveckling och för kunderna att det är lätt att etablera nya butiker på lägen där det finns många kunder, sade rapportförfattaren Fredrik Bergström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141