23948sdkhjf

Hans unga Maxi växte mest – ”Vi blir bättre och bättre”

Ica Maxi Bromma ökade omsättningen med nästan 25 procent och ebitda med 222 procent. ”Vi skapar en stormarknad”, säger handlaren Gustav Johansson.

Ica Maxi Bromma är en ung butik. Den öppnade 2021 vid handelsplatsen Bromma Blocks i västra Stockholm som profilens till ytan största butik. I samma område ligger både en Stora Coop och numera även en City Gross. 

Nu har Ica Maxi Bromma störst procentuell ökning av alla Maxi, visar Fri Köpenskaps kartläggning. Omsättningen ökade förra året med 24,6 procent (89,2 miljoner kronor) och ebitda med hela 222,1 procent (13,1 miljoner kronor). Den höjda ebitdan är även störst sett till kronor.


Varför har ni gått så bra?

– Det finns många anledningar. Hela Maxi har ju gått bra. Någonstans under inflationen började vi fokusera på pris och få fram rätt pris och det har uppmärksammats, säger handlaren Gustav Johansson.

Butiken är fortfarande i en uppbyggnadsfas och de har några år kvar för att nå de höga talen, menar han. 

– Vi hade en period under förra året som faktiskt var som en liten bonus då City Gross slog igen. De stängde i Ulvsunda och har sedan öppnat vid Bromma Blocks bredvid oss. Däremellan var det ett halvår då vi hade mindre konkurrens, vilket såklart gynnade oss. 

Hur ser det här året ut?

– I år, ska jag säga, är jag mer nöjd jämfört med förra året. Vi ökar vår omsättning med lika mycket som vi ökade vår omsättning förra året. Och då har vi dessutom inte någon inflation att räkna med som tidigare. Så det är en stor eloge till min personal som har gjort ett fantastiskt år hittills.


Har ni gjort något särskilt i butiken som lyft försäljningen?

– Vi har våra styrkor, som vårt bageri och delikatess som vi har lyft på ett bra sätt. Och så har vi tryckt mer i marknadsföringen. Så allt det tillsammans gör att vi blir bättre och bättre.

Målet just nu är att förbättra de målen de redan har satt. Att vara en stormarknad innebär att lösa vardagliga sysslor och erbjuda en helhet, menar han.

– Bland annat öppnade en norsk frisörkedja i vår butik, där man på ett enkelt sätt kan klippa sig. Exempelvis kan barnen klippa sig medan man går in och handlar. Det handlar om att skapa en en enkelhet för kunden, säger han tillägger:

– Vi skapar en stormarknad och förutom det bygger vi butiken, där följer vi trender och har koll på vad kunderna vill ha för att de ska känna sig nöjda. Och hela tiden en strävan efter bra prispunkter utifrån vad som är viktigt för kunden.


Når ni målet för 2024?

– Vi ligger över budget för 2024 och jag tror att vi kommer att ha en lättare period som nu kommer, mot budgeten. Så i slutändan tror vi att det kommer att gå ganska bra det här året, avslutar Gustav Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047