Ica Varbergs förra affärschef leder citybutik i Lidls gamla lokaler
I våras släppte Lidl sin hand om två butiker inne i centrala Göteborg. Den 19 maj stängdes butiken vid Heden som senare öppnats som Willys. Två månader innan dess, den 17 mars, stängde Lidl sin butik på Linnégatan. 1 maj tog Ica över lokalen och den 4 september var det premiär för Ica Nära Linnégatan.
Handlare för den nya butiken heter Björn Lundh och kommer närmast från Varberg där han var affärschef och delägare på Ica Kvantum Varberg och Ica Hajen Lågpris. Efter 30 år i branschen är det första gången han står som ensam handlare.
– Jag är absolut inte ensam utan vi har ju 16 stycken fantastiska medarbetare som tillsammans bildar teamet på Ica Nära Linnégatan. Det är klart att det är lite annorlunda med det sista avgörande ansvaret förstås men framförallt är det väldigt roligt och inspirerande.
Personalen är något han trycker särskilt på när det kommer till att locka kunder och få deras lojalitet.
– Vi har letat efter pigga, glada och matintresserade utåtriktade medarbetare som vill vara med och skapa visionen om att bli Linnegatans nya mötesplats. Så vi ska vara otroligt trevliga och ta hand om våra kunder på allra bästa vis. Och där känns det som att vi verkligen har lyckats.
Att starta ny butik på en plats som lämnats av en tidigare aktör är inget som skrämmer Björn Lundh som snarare ser stora möjligheter i läget. Linnégatan sträcker sig mellan två större samlingspunkter, Järntorget och Slottsskogen.
– Det har saknats en Icabutik vid Linné. Det var just läget som gjorde att jag sökte den här butiken. Känslan jag fick när jag åkte hit första gången. Jag besökte området tre gånger under sex dagar och blev kär i läget. Det är en stor gata och bra stråk. Det bor cirka 12 000 personer på gångavstånd från butiken så det är ju en spännande, bra och mogen marknad.
Inför öppningen har man jobbat mycket för att ta fram en tydlig profil. Förutom visionen har man designat en rhododendronblomma som används både internt och externt. Blomman ska förankra det lokala tänket och är inspirerad av gatans namne Carl von Linné och hans koppling till flera närliggande områden. Dessutom lägger man stor vikt vid budskapet ”alltid smak för goda dagar”.
Butiken har nu varit öppen i två veckor och de första kundomdömena har börjat trilla in. Enligt Björn Lundh har reaktionerna varit positiva. Bland annat över hur säljytan på 540 kvadratmeter upplevs.
– De tycker att den är fin och framför allt så säger de att den känns större än tidigare.
Artikeln är en del av vårt tema På nytt jobb.