23948sdkhjf

Prisade driftchefen vill fortsätta utveckla Willys – ”Siktet långt fram”

Willys driftchef Elenor Göransson känner att hon fortfarande har egenskaper att utveckla i sin yrkesutövning – trots att hon prisats för sitt ledarskap. 

Elenor Göransson har varit hos Willys under hela sitt yrkesliv. Hon började jobba i butik 1997 där hon hade olika roller innan hon klev upp på posten som butikschef. Senare gick hon vidare till att bli regionchef och numera är hon driftchef för hela kedjan, en roll hon har haft i tre år.

Sammantaget har hon varit i någon form av chefsroll under de 20 senaste åren, och att hon haft lång tid på sig att utveckla sitt ledarskap visade sig i slutet av förra året när hon fick pris som årets ledare inom hela Axfoodkoncernen. 

– Det var fantastiskt roligt att få priset. Jag blir både stolt och glad, och jag är otroligt tacksam över att jobba på Willys och Axfood, företag med så starka värderingar som verkligen är förenade med mina egna. Att kunna jobba med ett värderingsstyrt ledarskap inom en organisation på det här sättet är väldigt viktigt för mig, säger Elenor Göransson.

Men priset är inte det hon tycker är den bästa indikatorn på att hon gör ett bra jobb.

– Att medarbetarna har förutsättningar för att göra ett bra jobb samt trivs och mår bra, det är det absolut bästa kvittot på att jag lägger kraft och energi på rätt saker. Det är mycket viktigare än att vinna priser. Sedan är det fantastiskt att få en sån bekräftelse också, säger Elenor Göransson. 

Men de båda sakerna kan också ha korrelerat, enligt Elenor Göransson. Att hon är duktig på att få medarbetarna att trivas kan ha varit en anledning till att hon prisades för sitt ledarskap.

– Jag tror att jag är bra på att skapa engagemang och så är jag ganska öppen och prestigelös. En sak med rollen är att förstå att det är en laginsats. Jag kan inte lyckas själv utan jag måste lyckas genom mina medarbetare. Och de måste tänka likadant, att de ska lyckas genom sina medarbetare. Så det handlar om att föregå med gott exempel och någonstans börjar det med mig, säger hon och fortsätter:

– Det handlar också om att bygga ett starkt lag och ett klimat där alla trivs och vill bidra. Att vara bra kommunikativt för att få folk att känna att de är viktiga och att deras bidrag är viktigt. Sedan tycker jag också att det är viktigt att både ge feedback och att utmana medarbetarna att växa och ta sig an nya arbetsuppgifter.

En utmaning med jobbet är just kommunikationen. Elenor Göransson är i första hand baserad i Göteborg på kedjans huvudkontor. Att försöka leda människor över hela landet är därför något hon behöver kunna hantera.

– Det är ledarskap på distans verkligen. Men jag skulle säga att vi har ett väldigt väl fungerande arbetssätt som vi jobbat in. Eftersom vi är en konceptstyrd kedja gör vi likadant oavsett om butiken ligger i Kalix eller Trelleborg. Sen så är det som med alla verksamheter där man är utspridd runt om i landet att det kan vara utmanande. Men det är förutsättningarna vi har så vi får se till att hantera det, säger Elenor Göransson.


Finns det något du känner att du själv kan utveckla för att bli en ännu bättre chef?

– Självklart. Även det man är bra på behöver man sträva efter att bli ännu bättre på. Feedback är en sån sak. Att jag inte ser medarbetarna i deras dagliga arbete är en av utmaningarna med att inte ha dem runt mig. Därför gäller det att hitta någon form av systematik i när och hur ofta man ska ge återkoppling, och det är en sån sak jag vill bli ännu bättre på. 

Vad gäller organisationen gäller det att följa upp en positiv utveckling de senaste åren.

– Vi ska ta oss an 2025 som blir ett nytt år med nya möjligheter. Vi ska fortsätta att utveckla Willys och fortsätta med att öppna nya butiker. Vi har lagt siktet långt fram, säger Elenor Göransson. 

Elenor Göransson

Aktuell: Vunnit pris som årets ledare inom Axfood.

Ålder: 46 år.

Familj: Man och tre vuxna barn.

Bor: Göteborg i veckorna och utanför Tranås på helgerna.

Fritiden: Tycker om att både utöva och titta på olika idrotter.

Favoriträtt: Spaghetti och köttfärssås.

Favoritprodukt i skafferiet: Ägg

Roligaste delen i jobbet: Mötet med alla medarbetare ute i butikerna och att driva försäljning.

Utbildning: Gymnasiet.

Mål: Att alltid göra mitt bästa.

Artikeln är en del av vårt tema Mötet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125