Största Maxins jättesatsning – ökar med 1 000 varor

Redan förra året började Ica Maxi Haninge, Sveriges största Ica Maxi, att utöka sitt sortiment av matvaror från alla världens hörn. Vid vecka 40 var det mesta klart och sortimentet har nu växt med över 1 000 varor.
– Det bor väldigt mycket människor i Haninge med olika matkulturer och många har valt att inte handla hos oss för att vi inte sålt de varor de efterfrågar. Nu kan man åka till ett ställe och förhoppningsvis inte behöva åka runt till flera olika butiker för att hitta det man vill ha, förklarar Andreas Eriksson, affärsområdeschef kolonial, satsningen.
Fri Köpenskap har tidigare rapporterat om att ”Världens mat-hyllor” blivit allt viktigare för Ica. Inför Ica Maxi Haninges satsning har man fått besök från det centrala kontoret.
– De satsar också på det här, så de har varit här och föreläst om det, berättat om potentialen och hjälpt hur vi ska tänka.
Fastän Ica satsat på kategorin centralt så har man i Haninge ändå behövt köpa in en del artiklar externt då det handlar om så pass många artiklar.
Produkterna täcker allt från köken i Balkan och Polen till olika länder i Asien. Allra främst gäller tillskotten kolonialvaror, men även kyl, frys, bröd och frukt- och grönt har fått sig en del tillskott.
Trots att sortimentet breddats rejält så har inget annat fått stryka på foten.
– Vi har tryckt ihop, tajtat och spänt bågen så mycket som det går i hyllorna.

Även om de nya produkterna började tas in redan förra året är det först nu som Ica Maxi Haninge valt att lansera sin nya satsning genom demos och inlägg i sociala medier. Nyligen hade man också en intern lansering.
– Vi har många i personalen som kommer från andra matkulturer och då fick de som ville passa på att laga en maträtt. Något som de brukar äta hemma, åt i sin barndom eller annat som de ville visa upp.
– Sedan fick alla i personalen prova och smaka. Det var supertrevligt, över all förväntan. Någon fick till och med sin mormor att stå och göra mat till ett helt kompani. Jättemånga gick i gång på det och kände stolthet över sin matkultur.

I höstas kunde Fri Köpenskap i samarbete med Prospect Mapping avslöja exakt hur stor kategorin ”All världens mat” var inom dagligvaruhandeln. De butiker som ingår i kategorin består av runt 550 butiker och omsätter åtta miljarder kronor tillsammans.
– Det är mer än att Coop Xtra, Matrebellerna och Handlar'n tillsammans exempelvis. Det är även tre gånger mer än Tempokedjan, berättade Simon Adolphson, affärschef på Prospect Mapping.