23948sdkhjf

Costco ska växa kraftigt – varuhuset i Bernstorp ett av 28 nya i år

Den amerikanska detaljhandelsjätten ökar både sin försäljning och vinst på koncernnivå. Särskilt kraftig tillväxt inom e-handeln. 

I Sverige blöder Costco (läs mer om det här), men på koncernnivå är det en annan femma.

Detaljhandelsjätten, som sticker ut med sitt medlemskoncept, ökade sin omsättning med 9,1 procent till 62,53 miljarder dollar (57,33) under det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2024/2025. Den jämförbara försäljningen för Costco Wholesale ökade 6,8 procent (5,6). Det är dock något sämre är vad analytikerna förväntade sig.

Mätt på månadsbasis minskade den jämförbara försäljningen från 7,5 procent i januari till 6,5 procent i februari. Det extrema vädret förra månaden orsakade "vissa smällar här och där", kommenterade vd Ron Vachris men tillade att bolaget har återhämtat det mesta av den förlorade försäljningen. I övrigt handlade frågorna till Costcos vd mycket om de potentiella tullarna och vilka konsekvenser de kan få.

Vinsten ökade till 1,79 miljarder dollar, vilket motsvarar ett resultat per aktie på 4,02 dollar (3,92). Det är också lite sämre än förväntat.

I rapporten framgår att Costco Wholesale i nuläget har 897 varuhus, varav 617 i USA, och de ska bli många fler. Den amerikanska jätten planerar att öppna 28 nya varuhus under 2025, varav ett nu färdigställs i skånska Bernstorp. 

Den amerikanska jätten öppnade dörrarna till sitt första svenska varuhus i Arninge hösten 2022. Första spadtaget för det andra svenska varuhuset i Bernstorp togs i augusti 2024

Kvartalsrapporten visar också på en kraftig tillväxt för e-handeln där den jämförbara försäljningen ökade med 20,9 procent. Ledningen för svenska Costco har tidigare sagt att e-handel finns med i framtidsplanerna för verksamheten i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078