23948sdkhjf

Livsmedelsföretag ska öka export

Smaksättningsföretaget Santa Maria exporterar mer än hälften av sin tillverkning. Siktet är att öka andelen till 75 procent inom fem år.

– Det är framför allt tex-mex, indiskt och thai som går på export till Europa, säger vd Lars Mattsson till Dagens Industri.

Företaget säljer produkter utomlands för drygt 500 miljoner kronor årligen.

Lars Mattsson tycker att staten borde subventionera de svenska livsmedelsföretagens försök att etablera sig utomlands.

– De företag som vågar ge sig in på export och får höga kostnader initialt för detta borde kanske få ekonomiskt stöd till en början, säger han till DI.

Enligt näringsminister Leif Pagrotsky har livsmedelsindustrin den största tillväxtpotentialen inom svensk export.

– Det finns få branscher som har så outnyttjade möjligheter, säger han till DI.

I morgon träffar näringsministern och jordbruksminister Ann-Christin Nykvist företrädare för livsmedelsindustrin för ett rådslag om hur regeringen kan främja branschens tillväxt. Livsmedelsindustrin omsatte i fjol 135 miljarder kronor och är därmed fjärde största industrin i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083