Hans föredrag var späckat med siffror från Nielsens många
undersökningar om konsumenternas miljöengagemang. Och bilden var ganska
splittrad. Orsaken till att kunden väljer miljöprodukter varierar mellan länder
– i Norden gör vi det av omsorg om miljön, i Östeuropa för att man tror att
produkterna är hälsosammare och smakar bättre.
Slående var att Danmark seglat upp som i särklass bäst i
klassen i Europa – inköpen av miljövaror, villigheten att betala mer, att byta
kedja av miljöhänsyn – vårt södra grannland toppade listorna.
Men på ett område var kunderna ganska ense – få är beredda
att betala så väldigt mycket mer för miljövaror. Vissa undersökningar pekar på
att bara en fjärdedel av konsumenterna är villiga att göra den uppoffringen.
Vandenheedens slutsats var klar.
- Antingen har branschen valt fel prisstrategi eller
så har den inte tillräckligt tydligt
berättat om fördelarna med miljövaror och den ekologiska uthålligheten
Mycket handlar om trovärdigheten. Nielsens undersökningar
visar att 61 procent tror på vetenskapsmän i dessa frågor, 20 procent på
journalister. Men bara en procent på industrin. Där har branschen mycket att
göra, menade Jean-Jaques Vandenheede.
Men även experter har olika åsikter och förvirringen inför olika
budskap är stor och risken finns därför att en butikskedja eller leverantör
hoppar på fel tåg och får sin satsning söndersmulad av nya rön.
Motmedlet är att ta initiativet, sade Jean-Jaques
Vandenheede. Han pekade på brittiska kedjan Waitrose, som har Storbritanniens
mest miljömedvetna kunder. Waitrose har
på egen hand definierat närproducerat som sådant som framställts inom en
radie på fem mil från butiken. Det är en enkel definition som är lätt att kommunicera.
Lars Thulin