23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

– Var uthållig med uthålligheten

För att vara trovärdig när det gäller miljösatsningar måste man vara uthållig. Inte hoppa mellan frågor och inte dra igång något man inte är säker på att gå  i land med. Skapa egna definitioner av nyckelfrågor. De konkreta råden gav Jean-Jaques Vandenheede, senior retail analyst på The Nielsen Company  på  seminariet Dagligvarutrender.

Hans föredrag var späckat med siffror från Nielsens många



undersökningar om konsumenternas miljöengagemang. Och bilden var ganska



splittrad. Orsaken till att kunden väljer miljöprodukter varierar mellan länder



– i Norden gör vi det av omsorg om miljön, i Östeuropa för att man tror att



produkterna är hälsosammare och smakar bättre.


Slående var att Danmark seglat upp som i särklass bäst i



klassen i Europa – inköpen av miljövaror, villigheten att betala mer, att byta



kedja av miljöhänsyn – vårt södra grannland toppade listorna.


Men på ett område var kunderna ganska ense – få är beredda



att betala så väldigt mycket mer för miljövaror. Vissa undersökningar pekar på



att bara en fjärdedel av konsumenterna är villiga att göra den uppoffringen.


Vandenheedens slutsats var klar.


- Antingen har branschen valt fel prisstrategi eller



så har den inte tillräckligt tydligt



berättat om fördelarna med miljövaror och den ekologiska uthålligheten


Mycket handlar om trovärdigheten. Nielsens undersökningar



visar att 61 procent tror på vetenskapsmän i dessa frågor, 20 procent på



journalister. Men bara en procent på industrin. Där har branschen mycket att



göra, menade Jean-Jaques Vandenheede.


Men även experter har olika åsikter och förvirringen inför olika



budskap är stor och risken finns därför att en butikskedja eller leverantör



hoppar på fel tåg och får sin satsning söndersmulad av nya rön.


Motmedlet är att ta initiativet, sade Jean-Jaques



Vandenheede. Han pekade på brittiska kedjan Waitrose, som har Storbritanniens



mest miljömedvetna kunder. Waitrose har



på egen hand definierat närproducerat som sådant som framställts inom en



radie på fem mil från butiken. Det är en enkel definition som är lätt att kommunicera.



Lars Thulin
















BREAKING
{{ article.headline }}
0.405