23948sdkhjf

– Var uthållig med uthålligheten

För att vara trovärdig när det gäller miljösatsningar måste man vara uthållig. Inte hoppa mellan frågor och inte dra igång något man inte är säker på att gå  i land med. Skapa egna definitioner av nyckelfrågor. De konkreta råden gav Jean-Jaques Vandenheede, senior retail analyst på The Nielsen Company  på  seminariet Dagligvarutrender.

Hans föredrag var späckat med siffror från Nielsens många

undersökningar om konsumenternas miljöengagemang. Och bilden var ganska

splittrad. Orsaken till att kunden väljer miljöprodukter varierar mellan länder

– i Norden gör vi det av omsorg om miljön, i Östeuropa för att man tror att

produkterna är hälsosammare och smakar bättre.


Slående var att Danmark seglat upp som i särklass bäst i

klassen i Europa – inköpen av miljövaror, villigheten att betala mer, att byta

kedja av miljöhänsyn – vårt södra grannland toppade listorna.


Men på ett område var kunderna ganska ense – få är beredda

att betala så väldigt mycket mer för miljövaror. Vissa undersökningar pekar på

att bara en fjärdedel av konsumenterna är villiga att göra den uppoffringen.


Vandenheedens slutsats var klar.


- Antingen har branschen valt fel prisstrategi eller

så har den inte tillräckligt tydligt

berättat om fördelarna med miljövaror och den ekologiska uthålligheten


Mycket handlar om trovärdigheten. Nielsens undersökningar

visar att 61 procent tror på vetenskapsmän i dessa frågor, 20 procent på

journalister. Men bara en procent på industrin. Där har branschen mycket att

göra, menade Jean-Jaques Vandenheede.


Men även experter har olika åsikter och förvirringen inför olika

budskap är stor och risken finns därför att en butikskedja eller leverantör

hoppar på fel tåg och får sin satsning söndersmulad av nya rön.


Motmedlet är att ta initiativet, sade Jean-Jaques

Vandenheede. Han pekade på brittiska kedjan Waitrose, som har Storbritanniens

mest miljömedvetna kunder. Waitrose har

på egen hand definierat närproducerat som sådant som framställts inom en

radie på fem mil från butiken. Det är en enkel definition som är lätt att kommunicera.



Lars Thulin




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109