Men den totala omsättningen för koncernen, som inrymmer aluminiumtillverkning, kemi- och energiverksamhet och finansförvaltning, föll med 20 procent till 13,4 miljarder norska kronor. Och rörelseresultatet, inklusive engångsposter, rasade med hela 77 procent till 233 miljoner kronor.Resultatet före skatt blev ett minus på 315 miljoner (846).Dagligvarudelen samlas i Orkla Brands och står nu för 40 procent av koncernens hela omsättning. Här ökade omsättningen marginellt med 0,7 procent 5 398 miljoner kronor. Däremot steg rörelseresultatet med sex procent till 522 miljoner, vilket ger en rörelsemarginal på 9,7 (9,2).För Orkla Foods Nordic, där Procordia och Abba ingår, uppgick omsättningen till 2 283 miljoner, en nedgång med mindre än 0,5 procent mot föregående år. Med tanke på matinflationen under året rör det sig dock om ett volymtapp som är större än det nominella.Rörelsevinsten ökade dock med 7 procent till 171 miljoner norska kronor. Det största tappet står Orklas aluminiumdel för, både vad gäller omsättning och vinst.I en kommentar till rapporten skriver vd Dag J. Opedal att Orkla står finansiellt starkt och att ansträngningarna i det korta perspektivet handlar om att anpassa kostnader och kapacitet till det nya läget.
Ras för Orkla – men maten står sig
Norska industrikonglomeratet Orkla, som bland annat äger Abba och Procordia i Sverige, rapporterar ett rejält fall i både omsättning och vinst för första kvartalet. Koncernens dagligvarudel gick dock bättre än motsvarande kvartal i fjol.