23948sdkhjf

Ewa Wildmark: Holländarna bättre på fotboll än mat

Det gick inte så bra för Ica senaste halvåret. Skyll det på Zlatan & co. Hade de sparkat lite bättre fotboll, så hade Sverige tagit sig till VM. Och då hade Icas omsättning garanterat ökat.

Ewa Wildmark,

frilansjournalist,

bosatt i Holland.Holländarna sparkade sig ända fram till finalen. ”Det ökade Albert Heijns omsättning med en procent”, sade Aholds koncernchef John Rishton på sitt behärskat entusiastiska vis när han presenterade halvårssiffrorna. Albert Heijn satsade hårt på fotbollen med reklam på tv och delade ut maskoten Bessie för varje tio euro i kassan. Totalt tjänade den holländska handeln cirka 200 miljoner euro på landets fotbollsframgångar.År 2008, när laget förlorade mot Ryssland i EM, stannade omsättningsökningen vid 30 miljoner euro. Gissa om de holländska handlarna håller tummarna för att Holland/Belgien tar hem värdskapet för VM i fotboll 2018 eller 2022. Ica är inte längre klassens ljus med skatteproblem och lite taskiga siffror. Det vore kanske läge för Kenneth Bengtsson och Erik Hamrén att ta ett snack om gemensam strategi?Men annars går det bra för Ahold som bara för tio år sedan balanserade på ruinens brant. Delhaize tvingades vinstvarna till följd av problemen i USA, där den belgiska kedjan – liksom Ahold – har lejonparten av sin omsättning. På en dag tappade Delhaize 660 miljoner euro i börsvärde. Aholds amerikanska döttrar sköter sig dock bättre. Svårare är det för Ahold att förverkliga sina planer på att krypa över gränsen till Belgien. I vanliga fall etablerar en livsmedelskedja sig utomlands genom att köpa upp en befintlig. Mat är något nationalistiskt, medan man gärna väljer möbler och kläder från utländska kedjor. Titta bara på Ikeas och H & M:s framgångar. Lägg därtill att holländarna i allmänhet inte är kända för sin matkultur och säkert inte i Belgien. Det erkänner till och med holländarna själva som hellre dricker belgisk öl än Heineken. Gränsen för den bourgundiska livsstilen sammanfaller av någon orsak med gränsen mellan Holland och Belgien.Men Ahold ska ta tjuren vid hornen och lära belgarna handla holländskt. ”Vi tar det långsamt och eftertänksamt”, sade Rishton i augusti, tio månader efter att han första gången berättat om sina planer på att köpa upp lite lokaler längs gränsen. När bilarna kör ut varor på den holländska sidan, kan de även sticka in till de belgiska butikerna. Belgiska bedömare tror mer på Albert Heijns små servicebutiker i centrum i de stora städerna. Men då faller logistikvinsterna bort. Hur som helst blir det nog inga belgiska Albert Heijn i år.Ett annat problem blir personalpolitiken. Kedjan kör med budgetpersonal. Skolungdomar som anställs när de är 16 och får sparken när de är 18. I Belgien är facket starkt. Det har Carrefour bittert fått erfara.Samtidigt fortsätter Ahold att köpa in egna aktier och samla sitt inflytande. Planerna som offentliggjordes i mars i år var att köpa in egna aktier för 500 miljoner euro. Hittills är knappt hälften hemma. Detta i kombination med en stark stridskassa gör att man kan vänta nya köp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073