23948sdkhjf

Tungt kvartal för Minilivs

Servicehandelns försäljning gick framåt under första kvartalet, förutom för Minilivs som dök rejält.

Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden, tidigare Svensk Servicehandel & Fast Food, visar att försäljningen ökade något för alla delbranscher under årets första kvartal, bäst gick det för Fast Food som ökade med 2,2 procent.

Samtidigt minskade Minilivs med hela 5,0 procent vilket drog ner hela branschens totala försäljning till minus 0,1 procent

– Minilivs är vanligtvis en bransch där det är svårt att få till lönsamhet men varför försäljningen sjunkit så här pass mycket det har vi inte hunnit analysera ännu, säger Bengt Hedlund vd för Convenience Stores Sweden.

Handlarnas framtidstro ökade dock från 50 till 52 mellan fjärde kvartalet 2016 och första kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 75 procent gentemot 28 procent.

Bengt Hedlund tror att det första försiktiga kvartalet inte nödvändigtvis kommer att sätta tonen för resten av året.

– Det är värt att betona att senast vi hade en lika svag Q1-försäljning – under 2014 – svarade branschen starkt under Q2, säger han i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078