Lättölen tynar bort

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenskarna dricker mindre och mindre för varje år som går.

Lättölen var länge en självklar dryck i Sverige, nästan 100 liter per person dracks varje år fram tills början av 1990-talet då konsumtionen långsamt började sjunka. Förra året dracks det endast 16,4 liter per person, en bottennotering, det framgår av ny statistik från Sveriges Bryggerier.

Läs också: Läsktillverkare redo minska socker

Under samma period har dock lättölens konkurrent, den i Sverige relativt nya alkoholfria ölen tagit större plats, från 1,4 liter 2010 till 8,3 liter per person 2016. Fortsätter trenden kan den alkoholfria ölen inom några år gå om lättölen i försäljning.

– Den alkoholfria ölen ser ut att kunna då inom fem års sikt bli större i volym jämfört med lättöl som har minskat ungefär tio procent till under de senaste tolv månaderna, säger Fredrik Sörbom på branschföreningen Sveriges bryggerier till P4 Östergötland.

Även bland de stora dagligvarukedjorna har man märkt av den minskade försäljningen. Men att lättölen helt skulle försvinna är det få som tror.

– Nej, vi har ju en tradition av att brygga lättöl i Sverige. Det känns inte som att det är lättölen som minskar så mycket här utan det är framför allt den alkoholfria ölen ökar. Och det är ju för att den har en god smak, säger Martin Andersson, Icahandlare i Bestorp till P4 Östergötland.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop får Guldfisk

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butiken breddas i Gamleby

Plus

Kvarghajpen över

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

De blir första kedjan utan palmolja

Nyöppning i Härnösand

Sänd till en kollega

0.24