Lättölen tynar bort

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenskarna dricker mindre och mindre för varje år som går.

Lättölen var länge en självklar dryck i Sverige, nästan 100 liter per person dracks varje år fram tills början av 1990-talet då konsumtionen långsamt började sjunka. Förra året dracks det endast 16,4 liter per person, en bottennotering, det framgår av ny statistik från Sveriges Bryggerier.

Läs också: Läsktillverkare redo minska socker

Under samma period har dock lättölens konkurrent, den i Sverige relativt nya alkoholfria ölen tagit större plats, från 1,4 liter 2010 till 8,3 liter per person 2016. Fortsätter trenden kan den alkoholfria ölen inom några år gå om lättölen i försäljning.

– Den alkoholfria ölen ser ut att kunna då inom fem års sikt bli större i volym jämfört med lättöl som har minskat ungefär tio procent till under de senaste tolv månaderna, säger Fredrik Sörbom på branschföreningen Sveriges bryggerier till P4 Östergötland.

Även bland de stora dagligvarukedjorna har man märkt av den minskade försäljningen. Men att lättölen helt skulle försvinna är det få som tror.

– Nej, vi har ju en tradition av att brygga lättöl i Sverige. Det känns inte som att det är lättölen som minskar så mycket här utan det är framför allt den alkoholfria ölen ökar. Och det är ju för att den har en god smak, säger Martin Andersson, Icahandlare i Bestorp till P4 Östergötland.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.227