23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med hela 21 procent under tredje kvartalet.

Lösplock växte med 38 procent medan middagslösningar backade 7 procent, enligt D-food Index som görs av Svensk Digital Handel i samarbete med HUI Research.

Läs också: Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel, tror att nedgången för middagslösningarna helt enkelt kan bero på att konkurrensen från lösplocket ökat.

– I och med att det har blivit enklare att handla lösplock tror vi kanske att det inte  längre finns samma behov av middagslösningar, säger hon.

Lösplocket kan också ha gynnats av att alla de stora livsmedelskedjorna har tagit steget fullt ut på nätet, enligt Winbom.

– Kedjorna har nu också lösningar som gjort det enklare för konsumenterna att handla, säger hon.

Läs också: Dagligvaruhandeln starkast bland kedjorna

Indexet för tredje kvartalet omfattar både perioden med industrisemester och återgången till vardag under hösten.

– Jag tror att många passade på att handla mat på nätet när de åkte ut till sommarstugorna. Och sedan har de fortsatt efter att de kom hem, säger Malin Winbom, som förutspår att näthandeln med livsmedel kommer att fortsätta öka.

– Vi handlar inte så mycket mat på nätet jämfört med exempelvis britterna, konstaterar hon.

D-food Index speglar försäljningen i kronor och ören hos alla de stora aktörerna inom handeln med mat på nätet.

I fjol såldes livsmedel på nätet för totalt 3,8 miljarder kronor, enligt Winbom. Hittills i år har försäljningen ökat 17 procent. Lösplocket har gått upp hela 37 procent medan försäljningen av färdiga middagslösningar backat 9 procent.

Försäljningen av mat på nätet
Typ av försäljning Tredje kvartalet* Hittills i år*
Middagslösningar −7 −9
Lösplock 38 37
Totalt 21 17
*Fotnot: Ökning av försäljningen i procent
Källa: D-food Index, Svensk Digital Handel, HUI Research

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Katrineholm förbjuder tiggeri

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128