Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med hela 21 procent under tredje kvartalet.

Lösplock växte med 38 procent medan middagslösningar backade 7 procent, enligt D-food Index som görs av Svensk Digital Handel i samarbete med HUI Research.

Läs också: Årets raket blev ett tomtebloss

Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel, tror att nedgången för middagslösningarna helt enkelt kan bero på att konkurrensen från lösplocket ökat.

– I och med att det har blivit enklare att handla lösplock tror vi kanske att det inte  längre finns samma behov av middagslösningar, säger hon.

Lösplocket kan också ha gynnats av att alla de stora livsmedelskedjorna har tagit steget fullt ut på nätet, enligt Winbom.

– Kedjorna har nu också lösningar som gjort det enklare för konsumenterna att handla, säger hon.

Läs också: Många klickar hem maten efter semestern

Indexet för tredje kvartalet omfattar både perioden med industrisemester och återgången till vardag under hösten.

– Jag tror att många passade på att handla mat på nätet när de åkte ut till sommarstugorna. Och sedan har de fortsatt efter att de kom hem, säger Malin Winbom, som förutspår att näthandeln med livsmedel kommer att fortsätta öka.

– Vi handlar inte så mycket mat på nätet jämfört med exempelvis britterna, konstaterar hon.

D-food Index speglar försäljningen i kronor och ören hos alla de stora aktörerna inom handeln med mat på nätet.

I fjol såldes livsmedel på nätet för totalt 3,8 miljarder kronor, enligt Winbom. Hittills i år har försäljningen ökat 17 procent. Lösplocket har gått upp hela 37 procent medan försäljningen av färdiga middagslösningar backat 9 procent.

Försäljningen av mat på nätet
Typ av försäljning Tredje kvartalet* Hittills i år*
Middagslösningar −7 −9
Lösplock 38 37
Totalt 21 17
*Fotnot: Ökning av försäljningen i procent
Källa: D-food Index, Svensk Digital Handel, HUI Research



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Nyhetsbrev

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Arkiv

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Coops Miró stannar i Karlstad

Dyrbart konstverk lånas ut till museum.

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker har i det tysta smugit igång med tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Sur mjölk mot matsvinn

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Ica lanserar designerkasse

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

1

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten. Läs Fri Köpenskaps granskning.

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Ica-toppen berättar om könsbytet

Stor omställning hos Coop Värmland

Matpriserna sjönk under augusti

Walmart bygger enorm varuautomat

Krönika: Matpriskollen: Ägg och bananer i veckans kampanjer

Dagligvaror driver näthandeln

Hemköp bygger Göteborgs innerstads största matbutik

Nätmaten upp: ”Betydligt mindre än väntat”

Sänd till en kollega

0.2