23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med hela 21 procent under tredje kvartalet.

Lösplock växte med 38 procent medan middagslösningar backade 7 procent, enligt D-food Index som görs av Svensk Digital Handel i samarbete med HUI Research.

Läs också: Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel, tror att nedgången för middagslösningarna helt enkelt kan bero på att konkurrensen från lösplocket ökat.

– I och med att det har blivit enklare att handla lösplock tror vi kanske att det inte  längre finns samma behov av middagslösningar, säger hon.

Lösplocket kan också ha gynnats av att alla de stora livsmedelskedjorna har tagit steget fullt ut på nätet, enligt Winbom.

– Kedjorna har nu också lösningar som gjort det enklare för konsumenterna att handla, säger hon.

Läs också: Dagligvaruhandeln starkast bland kedjorna

Indexet för tredje kvartalet omfattar både perioden med industrisemester och återgången till vardag under hösten.

– Jag tror att många passade på att handla mat på nätet när de åkte ut till sommarstugorna. Och sedan har de fortsatt efter att de kom hem, säger Malin Winbom, som förutspår att näthandeln med livsmedel kommer att fortsätta öka.

– Vi handlar inte så mycket mat på nätet jämfört med exempelvis britterna, konstaterar hon.

D-food Index speglar försäljningen i kronor och ören hos alla de stora aktörerna inom handeln med mat på nätet.

I fjol såldes livsmedel på nätet för totalt 3,8 miljarder kronor, enligt Winbom. Hittills i år har försäljningen ökat 17 procent. Lösplocket har gått upp hela 37 procent medan försäljningen av färdiga middagslösningar backat 9 procent.

Försäljningen av mat på nätet
Typ av försäljning Tredje kvartalet* Hittills i år*
Middagslösningar −7 −9
Lösplock 38 37
Totalt 21 17
*Fotnot: Ökning av försäljningen i procent
Källa: D-food Index, Svensk Digital Handel, HUI Research

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Allt fler kasserar kassarna

På nytt jobb
Han är ny it-chef på Bergendahls

Fler kommuner vill införa tiggeriförbud

Butiken bjuder på gratis julbord - i år igen

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

Nyhetsbrev

Picadeli växer på kontinenten

Arkiv

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Misstänkt skottlossning mot Maxibutik

Butiken firade 150 år

Pepparkakorna du inte vill sälja

Vad hände med Arraksbollen?

På nytt jobb
Han ska expandera Matvärlden: "5-6 butiker"

Per Ekstrand rekryteras som delägare och driftchef när Matvärlden växer till 5-6 butiker.

På nytt jobb
Ny vd på Doggy

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

"Varför är O’boy slut?"

Handlarna tappar tron till jul

Tre gånger ljusare

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Sänd till en kollega

0.108