23948sdkhjf

Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Kampanjerna för kroppsvårdsprodukter biter inte längre. Lågpriskedjorna har mättat marknaden.

– Trots att vi har kampanjer till riktigt bra priser blir det inte samma stuns, säger Per-Ove Karlsson på Hemköp i Kolbäck.

Läs också: Butikschefen: Jag är helt överväldigad

Hemköp i Kolbäck, i Hallstahammars kommun, har på pappret en utmanande situation. Många på orten pendlar till jobb i Västerås med omnejd och passerar dagligen externhandelsområden med matbutiker och lågprisaktörer.
Men butikens försäljning ökar. En rejäl skjuts kom efter en ombyggnad 2015 med tillväxten håller i sig. Så även för finkemsavdelningen.

– Men annonseringen biter inte på samma sätt som tidigare. Kunderna har redan varorna hemma. I dag går det att köpa schampo, tvål och liknande till bra pris i vilken kiosk som helst, säger Per-Ove Karlsson.

Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg, gör samma reflektion.

– Lågprishandeln tar mycket av försäljningen. Det första man möts av i dessa butiker är finkem. De har allt från snygga tvålar till lågprisprodukter.

Läs också: Efter 14 år på Ica går han till Axfood

– Finkem pumpas mycket i Näras marknadsföring så vi måste ha produkterna hemma. Men på vår lilla yta – jag vet inte. Jag skulle hellre sälja något annat.

Ica Nära har ändå minskat kampanjerna för kroppsvårdsprodukter med 21 procent hittills i år (vecka 44), jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik från Matpriskollen där Icas, Axfoods och Coops profiler ingår, liksom City Gross, Lidl, Netto, Rusta och ÖoB.

– Ica Nära minskar trycket och det beror kanske på att de inte kan konkurrera med priserna och därmed får för dåliga utfall. Coop Nära har redan klivit av tåget. De gör i princip inga kampanjer inom kategorin, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Även kedjornas större profiler har gjort färre kampanjer:
Ica Kvantum: -12 procent (134 kampanjer).
Coop Extra: -15 procent (68 kampanjer).
Hemköp: -19 procent (104 kampanjer)
Willys, däremot, ökade kampanjtrycket med 9 procent, till 147 kampanjer.

Även Lidl och Netto minskade kampanjtrycket under perioden. Lidl med 16 procent (64 kampanjer) och Netto med 7 procent (248 kampanjer). Under samma period ökade ÖoB kampanjtrycket med 2 procent till 341 kampanjer.

Mer om: Hemköp
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

DVI: Augusti stark månad

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han går in i Icas valberedning

Arkiv

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Mathem gör satsning på biogas

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.226