Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Kampanjerna för kroppsvårdsprodukter biter inte längre. Lågpriskedjorna har mättat marknaden.

– Trots att vi har kampanjer till riktigt bra priser blir det inte samma stuns, säger Per-Ove Karlsson på Hemköp i Kolbäck.

Läs också: Hemköp hakar på påstrend

Hemköp i Kolbäck, i Hallstahammars kommun, har på pappret en utmanande situation. Många på orten pendlar till jobb i Västerås med omnejd och passerar dagligen externhandelsområden med matbutiker och lågprisaktörer.
Men butikens försäljning ökar. En rejäl skjuts kom efter en ombyggnad 2015 med tillväxten håller i sig. Så även för finkemsavdelningen.

– Men annonseringen biter inte på samma sätt som tidigare. Kunderna har redan varorna hemma. I dag går det att köpa schampo, tvål och liknande till bra pris i vilken kiosk som helst, säger Per-Ove Karlsson.

Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg, gör samma reflektion.

– Lågprishandeln tar mycket av försäljningen. Det första man möts av i dessa butiker är finkem. De har allt från snygga tvålar till lågprisprodukter.

Läs också: Hemköp bygger Göteborgs innerstads största matbutik

– Finkem pumpas mycket i Näras marknadsföring så vi måste ha produkterna hemma. Men på vår lilla yta – jag vet inte. Jag skulle hellre sälja något annat.

Ica Nära har ändå minskat kampanjerna för kroppsvårdsprodukter med 21 procent hittills i år (vecka 44), jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik från Matpriskollen där Icas, Axfoods och Coops profiler ingår, liksom City Gross, Lidl, Netto, Rusta och ÖoB.

– Ica Nära minskar trycket och det beror kanske på att de inte kan konkurrera med priserna och därmed får för dåliga utfall. Coop Nära har redan klivit av tåget. De gör i princip inga kampanjer inom kategorin, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Även kedjornas större profiler har gjort färre kampanjer:
Ica Kvantum: -12 procent (134 kampanjer).
Coop Extra: -15 procent (68 kampanjer).
Hemköp: -19 procent (104 kampanjer)
Willys, däremot, ökade kampanjtrycket med 9 procent, till 147 kampanjer.

Även Lidl och Netto minskade kampanjtrycket under perioden. Lidl med 16 procent (64 kampanjer) och Netto med 7 procent (248 kampanjer). Under samma period ökade ÖoB kampanjtrycket med 2 procent till 341 kampanjer.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.228