Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Kampanjerna för kroppsvårdsprodukter biter inte längre. Lågpriskedjorna har mättat marknaden.

– Trots att vi har kampanjer till riktigt bra priser blir det inte samma stuns, säger Per-Ove Karlsson på Hemköp i Kolbäck.

Hemköp i Kolbäck, i Hallstahammars kommun, har på pappret en utmanande situation. Många på orten pendlar till jobb i Västerås med omnejd och passerar dagligen externhandelsområden med matbutiker och lågprisaktörer.
Men butikens försäljning ökar. En rejäl skjuts kom efter en ombyggnad 2015 med tillväxten håller i sig. Så även för finkemsavdelningen.

– Men annonseringen biter inte på samma sätt som tidigare. Kunderna har redan varorna hemma. I dag går det att köpa schampo, tvål och liknande till bra pris i vilken kiosk som helst, säger Per-Ove Karlsson.

Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg, gör samma reflektion.

– Lågprishandeln tar mycket av försäljningen. Det första man möts av i dessa butiker är finkem. De har allt från snygga tvålar till lågprisprodukter.

Läs också: Willys tar över Hemköpbutik

– Finkem pumpas mycket i Näras marknadsföring så vi måste ha produkterna hemma. Men på vår lilla yta – jag vet inte. Jag skulle hellre sälja något annat.

Ica Nära har ändå minskat kampanjerna för kroppsvårdsprodukter med 21 procent hittills i år (vecka 44), jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik från Matpriskollen där Icas, Axfoods och Coops profiler ingår, liksom City Gross, Lidl, Netto, Rusta och ÖoB.

Läs också: Ny Butik i Avesta

– Ica Nära minskar trycket och det beror kanske på att de inte kan konkurrera med priserna och därmed får för dåliga utfall. Coop Nära har redan klivit av tåget. De gör i princip inga kampanjer inom kategorin, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Även kedjornas större profiler har gjort färre kampanjer:
Ica Kvantum: -12 procent (134 kampanjer).
Coop Extra: -15 procent (68 kampanjer).
Hemköp: -19 procent (104 kampanjer)
Willys, däremot, ökade kampanjtrycket med 9 procent, till 147 kampanjer.

Även Lidl och Netto minskade kampanjtrycket under perioden. Lidl med 16 procent (64 kampanjer) och Netto med 7 procent (248 kampanjer). Under samma period ökade ÖoB kampanjtrycket med 2 procent till 341 kampanjer.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Icas försäljningstrend fortsätter

Plus

Icas innovationshub redo för nya idéer

Icas gemensamma satsning på innovation, Icax, ligger ännu i startgroparna.

Plus

Dröm för kund och handlare

Fri Köpenskaps butiksbedömning av Ica Kvantum Fokus i Göteborg.

På nytt jobb
Ny chef på Fazer Bageri

Bästa arbetsplatsen utsedd

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Citrus och avokado lockade mest

Arkiv

Mathem ska leverera åt Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan köper in sig i e-handelsaktören.

Underjordisk odling ska ge Ica grönsaker året om

Pilotprojekt med hydroponisk odling testas i Kvantum-butik.

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Gränshandeln kostar 12 000 jobb

Nu kommer inköpslistan som lyssnar på dig

Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Efter 15 år – Coop är tillbaka i Mariehem

Öppnar ny butik mitt under julruschen.

Inget kryphål för kryp som mat

Livsmedelsverket säger nej till försäljning av insekter.

Lidl vill expandera i Vallentuna

Plus

Kunder från Finland extra tillskott i norr

Ikea vill odla på höjden

Vill bli självförsörjande med grönsaker.

Plus

Den smala vägen plöjde vägen framåt

Han firar Finland i butiken

Fiskbutiker säljer hotad ål

På nytt jobb
Tillbaka på Food for Progress

Livsmedelsföretaget rekryterar tidigare medarbetare.

Kedjan skänkte 360 ton mat

På nytt jobb
Vd-byte hos Polfärskt

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik

Markus Lönnroth gör comeback på Maxi - nu som handlare i Södertälje, i en helt ny butik.

Plus

Krönika
Sanningen om de heliga gavlarna

Livmedelshandlarna har tröttnat på tjuvar

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Ledare
Goda nya 75 år!

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

Willys tar över Hemköpbutik

3

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

På nytt jobb
Arlaordförande planerar pension

Plus

Matpriskollen: Breddade apelsiner och gula priser

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Plus

En enda kontroll kan kosta tusentals kronor

Sänd till en kollega

0.287