23948sdkhjf

Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Kampanjerna för kroppsvårdsprodukter biter inte längre. Lågpriskedjorna har mättat marknaden.

– Trots att vi har kampanjer till riktigt bra priser blir det inte samma stuns, säger Per-Ove Karlsson på Hemköp i Kolbäck.

Läs också: Lidl utmanar Hemköp i Göteborg

Hemköp i Kolbäck, i Hallstahammars kommun, har på pappret en utmanande situation. Många på orten pendlar till jobb i Västerås med omnejd och passerar dagligen externhandelsområden med matbutiker och lågprisaktörer.
Men butikens försäljning ökar. En rejäl skjuts kom efter en ombyggnad 2015 med tillväxten håller i sig. Så även för finkemsavdelningen.

– Men annonseringen biter inte på samma sätt som tidigare. Kunderna har redan varorna hemma. I dag går det att köpa schampo, tvål och liknande till bra pris i vilken kiosk som helst, säger Per-Ove Karlsson.

Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg, gör samma reflektion.

– Lågprishandeln tar mycket av försäljningen. Det första man möts av i dessa butiker är finkem. De har allt från snygga tvålar till lågprisprodukter.

Läs också: Han ska tillbaks till butiken

– Finkem pumpas mycket i Näras marknadsföring så vi måste ha produkterna hemma. Men på vår lilla yta – jag vet inte. Jag skulle hellre sälja något annat.

Ica Nära har ändå minskat kampanjerna för kroppsvårdsprodukter med 21 procent hittills i år (vecka 44), jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik från Matpriskollen där Icas, Axfoods och Coops profiler ingår, liksom City Gross, Lidl, Netto, Rusta och ÖoB.

– Ica Nära minskar trycket och det beror kanske på att de inte kan konkurrera med priserna och därmed får för dåliga utfall. Coop Nära har redan klivit av tåget. De gör i princip inga kampanjer inom kategorin, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Även kedjornas större profiler har gjort färre kampanjer:
Ica Kvantum: -12 procent (134 kampanjer).
Coop Extra: -15 procent (68 kampanjer).
Hemköp: -19 procent (104 kampanjer)
Willys, däremot, ökade kampanjtrycket med 9 procent, till 147 kampanjer.

Även Lidl och Netto minskade kampanjtrycket under perioden. Lidl med 16 procent (64 kampanjer) och Netto med 7 procent (248 kampanjer). Under samma period ökade ÖoB kampanjtrycket med 2 procent till 341 kampanjer.

Mer om: Hemköp
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.18