Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Kampanjerna för kroppsvårdsprodukter biter inte längre. Lågpriskedjorna har mättat marknaden.

– Trots att vi har kampanjer till riktigt bra priser blir det inte samma stuns, säger Per-Ove Karlsson på Hemköp i Kolbäck.

Läs också: Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

Hemköp i Kolbäck, i Hallstahammars kommun, har på pappret en utmanande situation. Många på orten pendlar till jobb i Västerås med omnejd och passerar dagligen externhandelsområden med matbutiker och lågprisaktörer.
Men butikens försäljning ökar. En rejäl skjuts kom efter en ombyggnad 2015 med tillväxten håller i sig. Så även för finkemsavdelningen.

– Men annonseringen biter inte på samma sätt som tidigare. Kunderna har redan varorna hemma. I dag går det att köpa schampo, tvål och liknande till bra pris i vilken kiosk som helst, säger Per-Ove Karlsson.

Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg, gör samma reflektion.

– Lågprishandeln tar mycket av försäljningen. Det första man möts av i dessa butiker är finkem. De har allt från snygga tvålar till lågprisprodukter.

Läs också: Willys kommer till Söder

– Finkem pumpas mycket i Näras marknadsföring så vi måste ha produkterna hemma. Men på vår lilla yta – jag vet inte. Jag skulle hellre sälja något annat.

Ica Nära har ändå minskat kampanjerna för kroppsvårdsprodukter med 21 procent hittills i år (vecka 44), jämfört med samma period i fjol. Det visar statistik från Matpriskollen där Icas, Axfoods och Coops profiler ingår, liksom City Gross, Lidl, Netto, Rusta och ÖoB.

– Ica Nära minskar trycket och det beror kanske på att de inte kan konkurrera med priserna och därmed får för dåliga utfall. Coop Nära har redan klivit av tåget. De gör i princip inga kampanjer inom kategorin, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Även kedjornas större profiler har gjort färre kampanjer:
Ica Kvantum: -12 procent (134 kampanjer).
Coop Extra: -15 procent (68 kampanjer).
Hemköp: -19 procent (104 kampanjer)
Willys, däremot, ökade kampanjtrycket med 9 procent, till 147 kampanjer.

Även Lidl och Netto minskade kampanjtrycket under perioden. Lidl med 16 procent (64 kampanjer) och Netto med 7 procent (248 kampanjer). Under samma period ökade ÖoB kampanjtrycket med 2 procent till 341 kampanjer.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.184