23948sdkhjf

Chipsföretaget tror på framtiden.

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rootfruit ökar försäljning och introducerar nya hyllor

Det svenska chipsföretaget Rootfruit meddelar att de under 2017 ökade sin försäljning med 10 procent, trots en minskning under december då försäljningen då uppgick till 2,8 miljoner kronor att jämföra med förra årets 3,4 miljoner.

Läs också: På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Enligt bolaget själv har den faktiskt volymen produkter ökat markant till följd av påfyllda lager och produktnyheter, vilket uppges vara en volymtillväxt på 40 procent. Något som enligt företaget bådar gott inför 2018.

– Den eftersläpade lagerpåfyllnaden tillsammans med våra produktnyheter som lanseras nu, gör att vi får en mycket bra start på det nya året, avslutar Thomas Lindström, vd på Rootfruit.

En av de produktnyheter som ska bidra till detta är de nya hylloptimerade chipskartongerna som ska produkterna bättre exponering samt gör det möjligt att få plats med fler produkter på en pall vilket ska minska transportkostnaderna med upp till 10 procent samt gör det lättare för Rootfruit att etablera sig i butiker med mindre format.

– Varje centimeter är viktig för våra kunder och nu får vi plats med tre artiklar på en hylla mot tidigare två artiklar. Omsättningshastigheten ökar och våra produkter bli mer lönsamma för våra kunder. Resultatet ser vi redan nu i ökad distribution hos både Coop och Axfood. I Finland har vi tack vare förändringen kommit in med fler produkter på Kesko från och med februari vilket är extra glädjande, säger Thomas Lindström.

Mer om: Rootfruit
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Svag månad för dagligvaruhandeln

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182