23948sdkhjf

Chipsföretaget tror på framtiden.

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rootfruit ökar försäljning och introducerar nya hyllor

Det svenska chipsföretaget Rootfruit meddelar att de under 2017 ökade sin försäljning med 10 procent, trots en minskning under december då försäljningen då uppgick till 2,8 miljoner kronor att jämföra med förra årets 3,4 miljoner.

Läs också: På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Enligt bolaget själv har den faktiskt volymen produkter ökat markant till följd av påfyllda lager och produktnyheter, vilket uppges vara en volymtillväxt på 40 procent. Något som enligt företaget bådar gott inför 2018.

– Den eftersläpade lagerpåfyllnaden tillsammans med våra produktnyheter som lanseras nu, gör att vi får en mycket bra start på det nya året, avslutar Thomas Lindström, vd på Rootfruit.

En av de produktnyheter som ska bidra till detta är de nya hylloptimerade chipskartongerna som ska produkterna bättre exponering samt gör det möjligt att få plats med fler produkter på en pall vilket ska minska transportkostnaderna med upp till 10 procent samt gör det lättare för Rootfruit att etablera sig i butiker med mindre format.

– Varje centimeter är viktig för våra kunder och nu får vi plats med tre artiklar på en hylla mot tidigare två artiklar. Omsättningshastigheten ökar och våra produkter bli mer lönsamma för våra kunder. Resultatet ser vi redan nu i ökad distribution hos både Coop och Axfood. I Finland har vi tack vare förändringen kommit in med fler produkter på Kesko från och med februari vilket är extra glädjande, säger Thomas Lindström.

Mer om: Rootfruit
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu rullar kedjan sushi på Ica

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsinvesteringar tynger KF

Arkiv

Alkoglass – endast på systemet

Oumph håvade in priser i London

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Willys tar över efter Coop

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

1

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Ungas matval styrs av värderingar

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ny storägare i Taylors & Jones

Nu kommer Karma till Frankrike

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152