23948sdkhjf

Chipsföretaget tror på framtiden.

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rootfruit ökar försäljning och introducerar nya hyllor

Det svenska chipsföretaget Rootfruit meddelar att de under 2017 ökade sin försäljning med 10 procent, trots en minskning under december då försäljningen då uppgick till 2,8 miljoner kronor att jämföra med förra årets 3,4 miljoner.

Läs också: Snacksföretag slår sina påsar ihop

Enligt bolaget själv har den faktiskt volymen produkter ökat markant till följd av påfyllda lager och produktnyheter, vilket uppges vara en volymtillväxt på 40 procent. Något som enligt företaget bådar gott inför 2018.

– Den eftersläpade lagerpåfyllnaden tillsammans med våra produktnyheter som lanseras nu, gör att vi får en mycket bra start på det nya året, avslutar Thomas Lindström, vd på Rootfruit.

En av de produktnyheter som ska bidra till detta är de nya hylloptimerade chipskartongerna som ska produkterna bättre exponering samt gör det möjligt att få plats med fler produkter på en pall vilket ska minska transportkostnaderna med upp till 10 procent samt gör det lättare för Rootfruit att etablera sig i butiker med mindre format.

– Varje centimeter är viktig för våra kunder och nu får vi plats med tre artiklar på en hylla mot tidigare två artiklar. Omsättningshastigheten ökar och våra produkter bli mer lönsamma för våra kunder. Resultatet ser vi redan nu i ökad distribution hos både Coop och Axfood. I Finland har vi tack vare förändringen kommit in med fler produkter på Kesko från och med februari vilket är extra glädjande, säger Thomas Lindström.

Mer om: Rootfruit


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på fina gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Nyhetsbrev

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Liten del matsvinn går till behövande

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

1

Ica erbjuder både el och städ

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Sänd till en kollega

0.146