23948sdkhjf

Stor potential för brödförsäljningen

Räknar vi med pålägg och allt som hänger ihop med bröd ökar värdet flera gånger om. Och det finns potential att sälja mer bröd till de trogna brödkunderna.

– Bröd är den varugrupp som har högst penetration, alltså flest andel kunder som köper bröd. 98% av de svenska hushållen köper bröd under ett år säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare och konditorer. Vill man sälja mer bröd är det alltså bättre att satsa på befintliga konsumenter än att försöka locka nya. Han säger också att det finns stor potential att få konsumenten att köpa mer genom att välja bröd för olika familjemedlemmar och olika tillfällen.

– Brödavdelningen handlar inte bara om brödet. Med påläggen inräknade står värdet för 20–23 miljarder av livsmedelshandeln varav brödavdelningen ca åtta miljarder. Tappar man i brödförsäljningen tappar man också i närliggande kategorier, säger Anna Månsson, försäljningschef på Fazer.

Så säljer du mer bröd

* Sportlov – Samexponera med chokladdryck, prickig korv, ost mm.

* Haka på hälsotrenden. Samla hälsobröd och nyckelhålsmärkt bröd och skylta upp.

* Klimatsmart val. En matig macka har bara 1/8 så stor klimatpåverkan som en svensk standardlunch enligt Brödinstitutet. Informera om klimatsmart val.

* Butiksinredningen. Hyllor av trä respektive plåt ger olika intryck, liksom lutningen på hyllorna.

* Bra belysning sätter fokus.

– 90–95 procent tänker på om de ska handla ljust eller mörkt bröd, ett stort bröd eller portionsbröd. Om brödet närmar sig utgångsdatum väljer kunden en likvärdig limpa. Barnfamiljen har en repertoar på sex–åtta brödsorter. Gör det enkelt att hitta i avdelningen genom att dela upp i ljust och mörkt bröd, säger Anna Månsson och tillägger att navigeringsskyltar driver både försäljning och marginaler.

Henri Ackman, Category Manager på Polfärskt, påpekar att det är bra att placera likvärdiga produkter vid varandra om man vill hjälpa sina kunder att hitta. Konsumenten väljer utifrån de olika brödtyperna som ljust portionsbröd eller rostbröd och varumärket eller leverantör är underordnat. Det är också viktigt att ta vara på impulsförsäljningen.

– Placera exempelvis ett tunnbröd tidigt i köprundan så kommer kunden också köpa det rostbröd eller den limpa som hen hade planerat att köpa, säger Henri Ackman.

Lisa Mickelsson, brödansvarig på Stora Coop Norra Backa i Borlänge som fick Dagligvarugalans pris Årets Brödavdelning 2017, berättar att de håller koll på trenderna som nu visar att det är fastfood som gäller.

– Vi säljer mycket korvbröd och hamburgerbröd, för att många grillar korv ute men man även lagar finhamburgare hemma. Premiumbröden som Frisco och hamburgerbröd av briochetyp säljer bra, berättar hon.


Så väljer kunden
1. Brödtyp. Ljust eller mörkt, portionsbröd är första val.
2. Kundvarvet. Placera lönsamma varor längs den naturliga rutten.
3. Hyllkontroll. Rensa bort bröd som inte säljer. Placera lönsamt bröd i
ta-höjd.
4. Impulsprodukter. Exponera dem synligt för att stimulera oplanerade köp.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094