23948sdkhjf

Stor potential för brödförsäljningen

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Räknar vi med pålägg och allt som hänger ihop med bröd ökar värdet flera gånger om. Och det finns potential att sälja mer bröd till de trogna brödkunderna.

– Bröd är den varugrupp som har högst penetration, alltså flest andel kunder som köper bröd. 98% av de svenska hushållen köper bröd under ett år säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare och konditorer. Vill man sälja mer bröd är det alltså bättre att satsa på befintliga konsumenter än att försöka locka nya. Han säger också att det finns stor potential att få konsumenten att köpa mer genom att välja bröd för olika familjemedlemmar och olika tillfällen.

Läs också: Gateau öppnar nytt – på nätet

– Brödavdelningen handlar inte bara om brödet. Med påläggen inräknade står värdet för 20–23 miljarder av livsmedelshandeln varav brödavdelningen ca åtta miljarder. Tappar man i brödförsäljningen tappar man också i närliggande kategorier, säger Anna Månsson, försäljningschef på Fazer.

Så säljer du mer bröd

* Sportlov – Samexponera med chokladdryck, prickig korv, ost mm.

* Haka på hälsotrenden. Samla hälsobröd och nyckelhålsmärkt bröd och skylta upp.

* Klimatsmart val. En matig macka har bara 1/8 så stor klimatpåverkan som en svensk standardlunch enligt Brödinstitutet. Informera om klimatsmart val.

* Butiksinredningen. Hyllor av trä respektive plåt ger olika intryck, liksom lutningen på hyllorna.

* Bra belysning sätter fokus.

– 90–95 procent tänker på om de ska handla ljust eller mörkt bröd, ett stort bröd eller portionsbröd. Om brödet närmar sig utgångsdatum väljer kunden en likvärdig limpa. Barnfamiljen har en repertoar på sex–åtta brödsorter. Gör det enkelt att hitta i avdelningen genom att dela upp i ljust och mörkt bröd, säger Anna Månsson och tillägger att navigeringsskyltar driver både försäljning och marginaler.

Henri Ackman, Category Manager på Polfärskt, påpekar att det är bra att placera likvärdiga produkter vid varandra om man vill hjälpa sina kunder att hitta. Konsumenten väljer utifrån de olika brödtyperna som ljust portionsbröd eller rostbröd och varumärket eller leverantör är underordnat. Det är också viktigt att ta vara på impulsförsäljningen.

– Placera exempelvis ett tunnbröd tidigt i köprundan så kommer kunden också köpa det rostbröd eller den limpa som hen hade planerat att köpa, säger Henri Ackman.

Läs också: De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lisa Mickelsson, brödansvarig på Stora Coop Norra Backa i Borlänge som fick Dagligvarugalans pris Årets Brödavdelning 2017, berättar att de håller koll på trenderna som nu visar att det är fastfood som gäller.

– Vi säljer mycket korvbröd och hamburgerbröd, för att många grillar korv ute men man även lagar finhamburgare hemma. Premiumbröden som Frisco och hamburgerbröd av briochetyp säljer bra, berättar hon.


Så väljer kunden
1. Brödtyp. Ljust eller mörkt, portionsbröd är första val.
2. Kundvarvet. Placera lönsamma varor längs den naturliga rutten.
3. Hyllkontroll. Rensa bort bröd som inte säljer. Placera lönsamt bröd i
ta-höjd.
4. Impulsprodukter. Exponera dem synligt för att stimulera oplanerade köp.

Mer om: Bröd | Fazer
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Mathem dubblar i Göteborg

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Nyhetsbrev

Arkiv

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

1

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143