Stor potential för brödförsäljningen

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Räknar vi med pålägg och allt som hänger ihop med bröd ökar värdet flera gånger om. Och det finns potential att sälja mer bröd till de trogna brödkunderna.

– Bröd är den varugrupp som har högst penetration, alltså flest andel kunder som köper bröd. 98% av de svenska hushållen köper bröd under ett år säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare och konditorer. Vill man sälja mer bröd är det alltså bättre att satsa på befintliga konsumenter än att försöka locka nya. Han säger också att det finns stor potential att få konsumenten att köpa mer genom att välja bröd för olika familjemedlemmar och olika tillfällen.

Läs också: Fazer tar chef från Ica

– Brödavdelningen handlar inte bara om brödet. Med påläggen inräknade står värdet för 20–23 miljarder av livsmedelshandeln varav brödavdelningen ca åtta miljarder. Tappar man i brödförsäljningen tappar man också i närliggande kategorier, säger Anna Månsson, försäljningschef på Fazer.

Så säljer du mer bröd

* Sportlov – Samexponera med chokladdryck, prickig korv, ost mm.

* Haka på hälsotrenden. Samla hälsobröd och nyckelhålsmärkt bröd och skylta upp.

* Klimatsmart val. En matig macka har bara 1/8 så stor klimatpåverkan som en svensk standardlunch enligt Brödinstitutet. Informera om klimatsmart val.

* Butiksinredningen. Hyllor av trä respektive plåt ger olika intryck, liksom lutningen på hyllorna.

* Bra belysning sätter fokus.

– 90–95 procent tänker på om de ska handla ljust eller mörkt bröd, ett stort bröd eller portionsbröd. Om brödet närmar sig utgångsdatum väljer kunden en likvärdig limpa. Barnfamiljen har en repertoar på sex–åtta brödsorter. Gör det enkelt att hitta i avdelningen genom att dela upp i ljust och mörkt bröd, säger Anna Månsson och tillägger att navigeringsskyltar driver både försäljning och marginaler.

Henri Ackman, Category Manager på Polfärskt, påpekar att det är bra att placera likvärdiga produkter vid varandra om man vill hjälpa sina kunder att hitta. Konsumenten väljer utifrån de olika brödtyperna som ljust portionsbröd eller rostbröd och varumärket eller leverantör är underordnat. Det är också viktigt att ta vara på impulsförsäljningen.

– Placera exempelvis ett tunnbröd tidigt i köprundan så kommer kunden också köpa det rostbröd eller den limpa som hen hade planerat att köpa, säger Henri Ackman.

Läs också: Samarbete ska ge plastfria livsmedelsförpackningar

Lisa Mickelsson, brödansvarig på Stora Coop Norra Backa i Borlänge som fick Dagligvarugalans pris Årets Brödavdelning 2017, berättar att de håller koll på trenderna som nu visar att det är fastfood som gäller.

– Vi säljer mycket korvbröd och hamburgerbröd, för att många grillar korv ute men man även lagar finhamburgare hemma. Premiumbröden som Frisco och hamburgerbröd av briochetyp säljer bra, berättar hon.


Så väljer kunden
1. Brödtyp. Ljust eller mörkt, portionsbröd är första val.
2. Kundvarvet. Placera lönsamma varor längs den naturliga rutten.
3. Hyllkontroll. Rensa bort bröd som inte säljer. Placera lönsamt bröd i
ta-höjd.
4. Impulsprodukter. Exponera dem synligt för att stimulera oplanerade köp.

Mer om: Bröd | Fazer


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.236