23948sdkhjf

Stor potential för brödförsäljningen

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Räknar vi med pålägg och allt som hänger ihop med bröd ökar värdet flera gånger om. Och det finns potential att sälja mer bröd till de trogna brödkunderna.

– Bröd är den varugrupp som har högst penetration, alltså flest andel kunder som köper bröd. 98% av de svenska hushållen köper bröd under ett år säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare och konditorer. Vill man sälja mer bröd är det alltså bättre att satsa på befintliga konsumenter än att försöka locka nya. Han säger också att det finns stor potential att få konsumenten att köpa mer genom att välja bröd för olika familjemedlemmar och olika tillfällen.

Läs också: Fazer tar chef från Ica

– Brödavdelningen handlar inte bara om brödet. Med påläggen inräknade står värdet för 20–23 miljarder av livsmedelshandeln varav brödavdelningen ca åtta miljarder. Tappar man i brödförsäljningen tappar man också i närliggande kategorier, säger Anna Månsson, försäljningschef på Fazer.

Så säljer du mer bröd

* Sportlov – Samexponera med chokladdryck, prickig korv, ost mm.

* Haka på hälsotrenden. Samla hälsobröd och nyckelhålsmärkt bröd och skylta upp.

* Klimatsmart val. En matig macka har bara 1/8 så stor klimatpåverkan som en svensk standardlunch enligt Brödinstitutet. Informera om klimatsmart val.

* Butiksinredningen. Hyllor av trä respektive plåt ger olika intryck, liksom lutningen på hyllorna.

* Bra belysning sätter fokus.

– 90–95 procent tänker på om de ska handla ljust eller mörkt bröd, ett stort bröd eller portionsbröd. Om brödet närmar sig utgångsdatum väljer kunden en likvärdig limpa. Barnfamiljen har en repertoar på sex–åtta brödsorter. Gör det enkelt att hitta i avdelningen genom att dela upp i ljust och mörkt bröd, säger Anna Månsson och tillägger att navigeringsskyltar driver både försäljning och marginaler.

Henri Ackman, Category Manager på Polfärskt, påpekar att det är bra att placera likvärdiga produkter vid varandra om man vill hjälpa sina kunder att hitta. Konsumenten väljer utifrån de olika brödtyperna som ljust portionsbröd eller rostbröd och varumärket eller leverantör är underordnat. Det är också viktigt att ta vara på impulsförsäljningen.

– Placera exempelvis ett tunnbröd tidigt i köprundan så kommer kunden också köpa det rostbröd eller den limpa som hen hade planerat att köpa, säger Henri Ackman.

Läs också: Samarbete ska ge plastfria livsmedelsförpackningar

Lisa Mickelsson, brödansvarig på Stora Coop Norra Backa i Borlänge som fick Dagligvarugalans pris Årets Brödavdelning 2017, berättar att de håller koll på trenderna som nu visar att det är fastfood som gäller.

– Vi säljer mycket korvbröd och hamburgerbröd, för att många grillar korv ute men man även lagar finhamburgare hemma. Premiumbröden som Frisco och hamburgerbröd av briochetyp säljer bra, berättar hon.


Så väljer kunden
1. Brödtyp. Ljust eller mörkt, portionsbröd är första val.
2. Kundvarvet. Placera lönsamma varor längs den naturliga rutten.
3. Hyllkontroll. Rensa bort bröd som inte säljer. Placera lönsamt bröd i
ta-höjd.
4. Impulsprodukter. Exponera dem synligt för att stimulera oplanerade köp.

Mer om: Bröd | Fazer


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Nyhetsbrev

Sverige är bäst på kontantlöshet

Arkiv
1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Bergendahls i storavtal

Shopgun tar sikte på reklambladen

Här sopar robotarna banan i butiken

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Sänd till en kollega

1.197