Stor potential för brödförsäljningen

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Räknar vi med pålägg och allt som hänger ihop med bröd ökar värdet flera gånger om. Och det finns potential att sälja mer bröd till de trogna brödkunderna.

– Bröd är den varugrupp som har högst penetration, alltså flest andel kunder som köper bröd. 98% av de svenska hushållen köper bröd under ett år säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare och konditorer. Vill man sälja mer bröd är det alltså bättre att satsa på befintliga konsumenter än att försöka locka nya. Han säger också att det finns stor potential att få konsumenten att köpa mer genom att välja bröd för olika familjemedlemmar och olika tillfällen.

– Brödavdelningen handlar inte bara om brödet. Med påläggen inräknade står värdet för 20–23 miljarder av livsmedelshandeln varav brödavdelningen ca åtta miljarder. Tappar man i brödförsäljningen tappar man också i närliggande kategorier, säger Anna Månsson, försäljningschef på Fazer.

Så säljer du mer bröd

* Sportlov – Samexponera med chokladdryck, prickig korv, ost mm.

* Haka på hälsotrenden. Samla hälsobröd och nyckelhålsmärkt bröd och skylta upp.

* Klimatsmart val. En matig macka har bara 1/8 så stor klimatpåverkan som en svensk standardlunch enligt Brödinstitutet. Informera om klimatsmart val.

* Butiksinredningen. Hyllor av trä respektive plåt ger olika intryck, liksom lutningen på hyllorna.

* Bra belysning sätter fokus.

– 90–95 procent tänker på om de ska handla ljust eller mörkt bröd, ett stort bröd eller portionsbröd. Om brödet närmar sig utgångsdatum väljer kunden en likvärdig limpa. Barnfamiljen har en repertoar på sex–åtta brödsorter. Gör det enkelt att hitta i avdelningen genom att dela upp i ljust och mörkt bröd, säger Anna Månsson och tillägger att navigeringsskyltar driver både försäljning och marginaler.

Henri Ackman, Category Manager på Polfärskt, påpekar att det är bra att placera likvärdiga produkter vid varandra om man vill hjälpa sina kunder att hitta. Konsumenten väljer utifrån de olika brödtyperna som ljust portionsbröd eller rostbröd och varumärket eller leverantör är underordnat. Det är också viktigt att ta vara på impulsförsäljningen.

Läs också: Paulig får ny vd

– Placera exempelvis ett tunnbröd tidigt i köprundan så kommer kunden också köpa det rostbröd eller den limpa som hen hade planerat att köpa, säger Henri Ackman.

Lisa Mickelsson, brödansvarig på Stora Coop Norra Backa i Borlänge som fick Dagligvarugalans pris Årets Brödavdelning 2017, berättar att de håller koll på trenderna som nu visar att det är fastfood som gäller.

Läs också: Nu kommer världens första insektsbröd

– Vi säljer mycket korvbröd och hamburgerbröd, för att många grillar korv ute men man även lagar finhamburgare hemma. Premiumbröden som Frisco och hamburgerbröd av briochetyp säljer bra, berättar hon.


Så väljer kunden
1. Brödtyp. Ljust eller mörkt, portionsbröd är första val.
2. Kundvarvet. Placera lönsamma varor längs den naturliga rutten.
3. Hyllkontroll. Rensa bort bröd som inte säljer. Placera lönsamt bröd i
ta-höjd.
4. Impulsprodukter. Exponera dem synligt för att stimulera oplanerade köp.

Mer om: Bröd | Fazer


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Itab levererar till Spanien

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Karma till Storbritannien

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.225