23948sdkhjf

Kunderna handlar på Ica

Ica-butiken är populär i hushållen. Den fick i genomsnitt 57 besök av hushållen förra året.

Hela 94,2 procent, 5,62 miljoner av de svenska hushållen, handlade hos Ica och i snitt handlade man för 300 kronor varje gång, en ökning med 5,5 procent jämfört med 2016.

Fler hushåll valde också att handla hos Axfood som ökade med 0,9 procent till 77,9 procent av hushållen, men däremot minskade frekvensen med lika mycket, med -0,9 procent till 33,4 gånger under ett år. De hushållen handlade dock lite mer varje gång, en ökning med 4,9 procent från 2016 till 243 kronor i snitt.

Däremot tappade Coop med -1,5 procent till 74,6 procent av hushållen som också handlar vid färre tillfällen, en minskning med hela -8,9 procent per år till 30 gånger per år. Det är nästan hälften så ofta jämfört med hur ofta hushållen handlar på Ica. Däremot handlar kunderna för 266,9 kronor i genomsnitt, en ökning på 4,9 procent.

Så många hushåll besöker kedjan:
Ica 94,2 %
Axfood 77,9 %
Coop 74,6 %
Lidl 45,5 %
City Gross 45,2 %
Netto 29,3 %

Bergendahls når 45,2 procent av hushållen, en minskning med -4,2 procent. De hushåll som handlar hos Bergendahls handlar 14,5 gånger per år, en ökning med 0,6 procent. City Gross-kunden köper också mest vid varje tillfälle, snittvärdet ligger på 311,6 kronor, en ökning på 5,7 procent.

Lidls kunder har också börjat handla mer vid varje tillfälle, en ökning på 8,6 procent till 181 kronor. Hushållen besöker kedjan i snitt 19,3 gånger per år, en ökning med 4,3 procent. 45,5 procent av de svenska hushållen har varit hos Lidl, en ökning med 0,2 procent.

Netto har lägst snittinköp per hushåll, 168 kronor vid de 16,6 gånger som 29,3 av de svenska hushållen handlar på kedjan. Den största värdeskillnaden per köptillfälle är alltså 143, 50 kr, mellan City Gross kunder och Nettos kunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219