23948sdkhjf

Småföretagaren hamnade i tullens rävsax

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen märkte felet, nu kräver Tullverket kosmetikföretaget på tre års tull.

Christian Hallberg Scandinavia är ett familjeföretag som importerar kosmetik- och skönhetsprodukter som säljs till de stora dagligvarukedjorna. Produkterna säljs på Ica, Coop, Netto och Gekås, men även på Åhléns och Kicks. En stor del av försäljningen är i form av kedjornas egna varumärken.

Läs också: Nu startar beskattningen av Kinapaketen

Lösnaglar är en av företagets viktigaste produkter. 2005 började Christian Hallberg importera lösnaglar från det USA-baserade företaget IVY Enterprises.
Lösnaglar och lim klassificerades enligt Tullverkets anvisningar som pedikyr- och manikyrprodukter, med noll som tullsats.

Något år senare ändrade EU på det komplicerade klassificeringssystemet. Lösnaglarna skulle istället klassificeras som bulkprodukter i plast, och ha en tullsats på 6,8 procent.

Detta uppmärksammade inte företaget, utan fortsatte ända fram till 2017 att lämna in sina importdeklarationer för varje sändning där naglarna fortsatte att klassificeras som manikyrprodukter, vilket nu felaktigt.

– Tullverket reagerade inte på något sätt under alla dessa år, säger Johan Hallberg, som är vd och majoritetsägare i företaget.

Inte heller vid en granskning av företagets hela importverksamhet under 2015 fann Tullverket något att anmärka på.

– Vi skickade in alla handlingar då, säger Johan Hallberg.

Men när Tullverket gjorde ett granskningsbesök på företaget under 2017, upptäcktes felet. Tullen slog ner på inte mindre än 40 tulldeklarationer mellan september 2014 och februari 2017, och krävde företaget på närmare 500 000 kronor i tullavgifter.

– Det är mycket pengar för oss, och vi hade inte likviditet för att betala allt på ett bräde, säger Johan Hallberg.

Företaget omsätter cirka 33 miljoner kronor per år, men marginalerna i branschen är små. Företagets bank sade också nej till ytterligare lån.

Då kom nästa smäll; när banken sade nej begärde tog Tullverket tillbaka sitt beslut om anstånd och begärde utmätning av hela beloppet, som Kronofogdemyndigheten genomförde.

Företaget har överklagat Tullverkets beslut till förvaltningsrätten i Stockholm. Och där ligger målet nu. Till hjälp som biträde har de tagit en av Sveriges ledande experter på tullfrågor, advokat Ulf Käll på Werks Advokater.

– Vi har hjälpt dem att överklaga. Det är tydligt att bolaget har gjort fel, men de har inte agerat vårdslöst. Därför begär vi eftergift av tullavgifterna. För de importer som gjorts efter kontrollen 2015 ska de absolut ha det, säger han till Fri Köpenskap.

I det yttrande som Tullverket nu lämnat till förvaltningsrätten förefaller det dock som om verket backat något och ger en öppning för de importer som skedde efter 2015. Däremot är det inte avgörande i lagens mening att bolaget kan komma att försättas i konkurs, skriver de.

Branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen, KoHF, är i sitt yttrande till domstolen mycket kritiska till Tullverkets agerande. De ”finner det mycket märkligt att ett bolag som varit utsatt för myndighetsutövning och kontroll rörande ett visst förhållande där ärendet avslutatst utan anmärkning från myndighetens sida, sedan utsätts för en ny kontroll rörande exakt samma omständigheter och därvid beslutas ha åsidosatt gällande bestämmelser och avkrävas ersättning retroaktivt även gällande perioden innan den förra kontrollen”, skriver de. ”Har myndigheterna verkligen inget ansvar för kunskap om sina egna regler?”, undrar de.

Hos Johan Hallberg har ärendet väckt många funderingar.

– Hade vi känt till detta, hade vi från början kunnat förhandla fram andra priser med leverantören och kunderna, säger han.

Han undrar också hur andra importörer gör och har efter samtal med Konkurrensverket skrivit till tullen och föreslagit att de borde kolla alla importörer.

– I andra länder där det skett klassificeringsfel har tullen helt enkelt hållit kvar varorna tills korrekt klassificering blivit inlämnad och sedan sett ärendet som klart. Varför agerar den svenska tullen så kraftfullt i den här frågan, undrar han.

Mer om: tullverket
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Arkiv

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152