Småföretagaren hamnade i tullens rävsax

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen märkte felet, nu kräver Tullverket kosmetikföretaget på tre års tull.

Christian Hallberg Scandinavia är ett familjeföretag som importerar kosmetik- och skönhetsprodukter som säljs till de stora dagligvarukedjorna. Produkterna säljs på Ica, Coop, Netto och Gekås, men även på Åhléns och Kicks. En stor del av försäljningen är i form av kedjornas egna varumärken.

Läs också: Nu startar beskattningen av Kinapaketen

Lösnaglar är en av företagets viktigaste produkter. 2005 började Christian Hallberg importera lösnaglar från det USA-baserade företaget IVY Enterprises.
Lösnaglar och lim klassificerades enligt Tullverkets anvisningar som pedikyr- och manikyrprodukter, med noll som tullsats.

Något år senare ändrade EU på det komplicerade klassificeringssystemet. Lösnaglarna skulle istället klassificeras som bulkprodukter i plast, och ha en tullsats på 6,8 procent.

Detta uppmärksammade inte företaget, utan fortsatte ända fram till 2017 att lämna in sina importdeklarationer för varje sändning där naglarna fortsatte att klassificeras som manikyrprodukter, vilket nu felaktigt.

– Tullverket reagerade inte på något sätt under alla dessa år, säger Johan Hallberg, som är vd och majoritetsägare i företaget.

Inte heller vid en granskning av företagets hela importverksamhet under 2015 fann Tullverket något att anmärka på.

– Vi skickade in alla handlingar då, säger Johan Hallberg.

Men när Tullverket gjorde ett granskningsbesök på företaget under 2017, upptäcktes felet. Tullen slog ner på inte mindre än 40 tulldeklarationer mellan september 2014 och februari 2017, och krävde företaget på närmare 500 000 kronor i tullavgifter.

– Det är mycket pengar för oss, och vi hade inte likviditet för att betala allt på ett bräde, säger Johan Hallberg.

Företaget omsätter cirka 33 miljoner kronor per år, men marginalerna i branschen är små. Företagets bank sade också nej till ytterligare lån.

Då kom nästa smäll; när banken sade nej begärde tog Tullverket tillbaka sitt beslut om anstånd och begärde utmätning av hela beloppet, som Kronofogdemyndigheten genomförde.

Företaget har överklagat Tullverkets beslut till förvaltningsrätten i Stockholm. Och där ligger målet nu. Till hjälp som biträde har de tagit en av Sveriges ledande experter på tullfrågor, advokat Ulf Käll på Werks Advokater.

– Vi har hjälpt dem att överklaga. Det är tydligt att bolaget har gjort fel, men de har inte agerat vårdslöst. Därför begär vi eftergift av tullavgifterna. För de importer som gjorts efter kontrollen 2015 ska de absolut ha det, säger han till Fri Köpenskap.

I det yttrande som Tullverket nu lämnat till förvaltningsrätten förefaller det dock som om verket backat något och ger en öppning för de importer som skedde efter 2015. Däremot är det inte avgörande i lagens mening att bolaget kan komma att försättas i konkurs, skriver de.

Branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen, KoHF, är i sitt yttrande till domstolen mycket kritiska till Tullverkets agerande. De ”finner det mycket märkligt att ett bolag som varit utsatt för myndighetsutövning och kontroll rörande ett visst förhållande där ärendet avslutatst utan anmärkning från myndighetens sida, sedan utsätts för en ny kontroll rörande exakt samma omständigheter och därvid beslutas ha åsidosatt gällande bestämmelser och avkrävas ersättning retroaktivt även gällande perioden innan den förra kontrollen”, skriver de. ”Har myndigheterna verkligen inget ansvar för kunskap om sina egna regler?”, undrar de.

Hos Johan Hallberg har ärendet väckt många funderingar.

– Hade vi känt till detta, hade vi från början kunnat förhandla fram andra priser med leverantören och kunderna, säger han.

Han undrar också hur andra importörer gör och har efter samtal med Konkurrensverket skrivit till tullen och föreslagit att de borde kolla alla importörer.

– I andra länder där det skett klassificeringsfel har tullen helt enkelt hållit kvar varorna tills korrekt klassificering blivit inlämnad och sedan sett ärendet som klart. Varför agerar den svenska tullen så kraftfullt i den här frågan, undrar han.

Mer om: tullverket


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Lakritskedjan expanderar

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

De har Sveriges nöjdaste kunder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.163