23948sdkhjf

Amazon intar Europa med dagligvaror

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Amerikanska nätjätten Amazon har inlett erövringen av dagligvarumarknaderna i Europa. I veckan blev det klart med ett större partnerskap i den franska huvudstadsregionen.

Att Amazon letat efter en partner inom fransk dagligvaruhandel har länge varit en offentlig hemlighet. I måndags kom bekräftelsen: nätjätten inleder ett samarbete med Monoprix, för att kunna erbjuda "ultrasnabba" leveranser av livsmedel och andra dagligvaror till kunder i Paris med omgivningar.

Försäljningen av Monoprix varor ska ske både i Prime Now-appen och på webbsidan. Där är det redan möjligt att beställa en del matvaror, både produkter med Amazons egna varumärken samt från bland andra ekokedjan  Bio c' Bon och gorumetmatgruppen Fauchon. Därutöver finns ett stort utbud av mat från restauranger i Parisområdet och en del elektronik. Sammanlagt omfattar Amazons utbud cirka 1 miljon artiklar.

Varor inom en timme

Prime Now bygger på abonnemang och en tilläggsavgift. Kunder beställer i appen eller e-butiken på nätet och får varorna inom en timme. För dem som enbart har tjänsten Prime, utan tilläggsavgiften för Now, handlar det enligt standardvillkoren om leverans inom två timmar från beställning. Men Frédéric Duval, landschef för Amazon i Frankrike, talar om "ultrasnabba" leveranser. 

Enligt European Supermarket Magazine är det 5 000-10 000 artiklar ur Monoprix sortiment som kommer att erbjudas. När leveranserna via Prime Now startar är inte känt, men enligt ett gemensamt uttalande från Amazon, Groupe Casino och Monoprix sker premiären någon gång i år.

Stärker strategin

Monoprix ägs av franska dagligvarujätten Groupe Casino, förnärvarande fyra på den franska marknaden efter Intermarché, Carrefour och Leclerc . Styrelseordföranden och koncernchefen Jean-Charles Naouri talar om ett unikt partnerskap mellan kedjan och Amazon.

Tack vare det stärker Groupe Casino sin omnikanaldistributionsstrategi och kommer ännu närmare kunderna och deras behov", säger han enligt det gemensamma pressmeddelandet i måndags.

Monoprix driver cirka 800 butiker, främst i Frankrike. Bolaget har sex butiksprofiler och dess styrelseordförande Régis Schulz konstaterar i samma meddelande att kedjan kommer att dra nytta av [att ingå i] den mest omfattande matleveranstjänsten i Paris.

Inte okontroversiell

Amazons Prime Now är inte okontroversiell. När tjänsten lanserades i den franska huvudstaden 2016 krävde borgmästaren Anne Hidalgo att företaget skulle garantera att den varken bidrar till ökade luftföroreningar eller minskar mångfalden i det lokala näringslivet, rapporterar The Verge. 

Sedan Amazon köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods för motsvarande nästan 113 miljarder kronor har det spekulerats om något liknande kan inträffa i Europa. Samarbetet med Monprix är det första större strategiska partnerskapet på kontinenten, och bedömare talar om att det kan komma att rita om den franska dagligvarukartan. 

Marginell ökning

Andra analytiker tonar ned de möjliga följderna, och pekar på att uppgörelsen liknar Amazons överenskommelse med brittiska kedjan Morrisons för två år sedan. Där har företagen knaprat i sig endast marginella andelar av den växande e-handelsmarknaden för livsmedel.

Casino Group har redan leveransavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado, och vissa bedömare betraktar partnerskapet med Amazon mer som ett komplement. Dessutom, påpekar de, kan partnerskapet vara ett sätt att snabbt komma i gång med leveranser i Parisområdet, där Monoprix konkurrent Leclerc startade en tjänst med hemkörning i måndags. Ocados leveranser av Monoprix varor väntas starta först 2019. 

Partnerskapet mellan Amazon och Monprix har däremot eldat på rykten om att en större affär kan vara förestående, vilket bidrog till att Groupe Casinos aktie steg kraftigt i tidig tisdagshandel. Kursen vände sedan nedåt och stängde 3,8 procent högre än måndagens slutkurs. På ett år har Casino förlorat kring en femtedel av börsvärdet. Amazonkursen påverkas mindre av enstaka nyheter.

Liknar Whole Foods

Brittiska dagligvarukedjor är ledande i Europa på e-handel med livsmedel, men näthandeln med mat har även stark ställning i Frankrike. Liksom Whole Foods har Monoprix egen nätbutik, och kedjorna liknar varandra såtillvida att båda riktar sig till köpstarka kundgrupper med en stor andel färskvaror och ekoprodukter av hög kvalitet. Whole Foods sortiment ingår redan i Amazons tjänster Prime och Prime Now i USA.

Brasilien nästa

Rent strategiskt kan samarbetet med Monoprix också innebära att Amazon kan komma att öka närvaron i Latinamerika, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Framför allt bedöms partnerskapet öppna för en rejäl inbrytning på den brasilianska e-handelsmarknaden för dagligvaror, som är den största på kontinenten. Där är Casinos GPA en av de större aktörerna inom livsmedelshandeln, handeln med elektronik och hushållsvaror samt servicehandeln.

I år planerar Amazon via dotterbolaget AWS att öppna datacenter i Sverige. Rykten har gjort gällande att det också ska byggas lager, men de uppgifterna har dementerats av ett kommunägt bolag. Kinesiska konkurrenten Alibaba rapporteras också överväga en etablering i Sverige.

AMAZON I SIFFROR:

Nettoomsättning 2017: 177 miljarder USA-dollar (motsvarande drygt 1 461 miljarder kronor eller nästan 1,5 biljoner).
Kunder: Cirka 310 miljoner globalt.
Marknadsandel e-handel med dagligvaror: I USA cirka 18 procent, vilket motsvarar cirka 2 miljarder dollar och gör Amazon till marknadsledare före Walmart med kring 9 procents andel. Den totala dagligvarumarknaden i USA beräknas till cirka 640 miljarder dollar.
Globalt: Amazon är sjätte största detaljhandelsföretaget i världen, enligt en sammanställning som gjorts av revisionsfirman Deloitte. Walmart är störst enligt listan som bygger på siffror från 2016.

Tabell: Marknadsandelar Frankrike, dagligvaruhandel:

Företagsgrupp

Marknadsandel, procent

E. Leclerc

21

Carrefour

20,5

Intermarché

14,6

Casino

11,4

Auchan

10,7

Système U

10,4

Lidl

5,4

Delhaize

3,4

Aldi

2,4

Övriga

KÄLLA: KANTAR WORLDPANEL

0,2

MONOPRIX, BUTIKSPROFILER:

1. Monoprix:

Antal butiker: 300 i Frankrike, 85 i övriga länder.
Ytor: i snitt 1 800 kvadratmeter säljyta.
Profil/läge: livsmedelsbutiker i stadskärnor
med utbud på cirka 50 000 artiklar. Även kläder, kosmetik och hushållsapparater.


2. monop’

Antal butiker: 86. 
Ytor: i snitt 300 kvadratmeter säljyta.
profil/läge: närbutiker i bostadsområden samt i kontors- och affärskvarter.


3. monop’daily

Antal butiker: 20. 
Ytor: i snitt 75 kvadratmeter säljyta.
profil/läge: servicehandel med snabbmat i städer.

4. monop’beauty

Antal butiker: 6.
Ytor: I snitt 140 kvadratmeter butiksyta.
Profil/läge: skönhet-hälsa i städer.

5. monop’station

Antal butiker: 10.
Ytor: i snitt 60 kvadratmeter säljyta.
Profil/läge: servicehandel i resecentrum.

6. Naturalia

Antal butiker: 90. 
Ytor: i snitt 140 kvadratmeter butiksyta.
Profil/läge: ekobutiker med stort färskvaruutbud och många egna märkesvaror i städer. Även skönhets- och hälsosortiment samt dietmat.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv
Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Anammas kunder slussas till Coop

Katrineholm förbjuder tiggeri

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

City Gross och Jontefonden vann pris

Axfood fortsätter köra med Circle K

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Forskning: Med mobilen i handen ökar snittköpen

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157