23948sdkhjf

Scandi Standard: Kycklingkonsumtionen kommer studsa tillbaka

Vd Leif Bergvall Hansen tror att konsumtionen kommer att "öka kraftigt" igen: "Det är intressanta konsumentgrupper som driver det".
När Scandi Standard släpper sin rapport för första kvartalet är det nyförvärvet Manor Farm som pushar på – nettoomsättningen ökade med 33 procent till drygt 2,1 miljarder kronor. Man redovisar också ett resultat efter skatt på 44 miljoner, en ökning jämfört med 30 miljoner kronor samma period förra året.

Enligt Scandi Standards vd, Leif Bergvall Hansen, är man mycket positiva till den verksamhet som innebar koncernens första steg utanför norra Europa.

– Det finns en väldigt kompetent ledning, en välskött verksamhet. Folk som vet vad de håller på med, och som också är väldigt öppna för idéer hur man ska göra saker bättre. Andra inom koncernen kan också lära sig av vad man gjort på Irland i många, många år. När vi tittar på andra eventuella strategiska förvärv handlar det om att hitta nya Manor Farms, säger han till Food Supply.

Om man räknar bort den irländska verksamheten ökade nettoomsättningen med 4 procent till drygt 1,65 miljarder kronor. Både i Danmark och Finland ökade omsättningen, medan den var oförändrad i Sverige och minskade i Norge.

Förväntar bättre marknad andra halvåret
Vad gäller marknaden i Sverige blickar Leif Bergvall Hansen framåt:

– Vi förväntar oss en bättre marknad under andra halvåret, och vi ser de första tecknen på det nu. Vi har fortfarande ganska stora lager i Sverige och lite för stort utbud till efterfrågan, så därför förväntar vi oss andra kvartalet som mer i linje med första kvartalet, säger han till Food Supply.

Förra året var det första sedan 2013 som den totala mängden slaktad kyckling i Sverige inte ökade avsevärt – ett tydligt trendbrott då det under några år noterats en ökning på omkring 8 procent per år, enligt statistik från Jordbruksverket.

Tror ni att det kommer tillbaka till de nivåerna som var innan 2017?

– Det finns tecken på att kycklingkonsumtionen kommer att öka kraftigt igen. Unga människor och folk i storstäder äter mer kyckling, barnfamiljer äter väsentligt mer kyckling, så det är intressanta konsumentgrupper som driver det. Det är också därför vi är helt övertygade om att tillväxten kommer fortsätta också i Sverige, säger Leif Bergvall Hansen till Food Supply.

Koncernen har sedan en tid tillbaka meddelat en kommande investering i Sverige, där de senaste uppgifterna rörde ett slakteri i Kristianstad. På grund av hur marknaden ser ut just nu har man satt den "on hold", och kommer återkomma först när man ser en klar tillväxt igen.

– Vi har kapacitet så att det räcker nu, men vi förväntar oss också inom en viss period att vi behöver mer kapacitet än vad vi har. Det är ingen idé att investera när man inte har behovet, och just nu har vi inte det behovet, säger Leif Bergvall Hansen.

Förädlade produkter kraftigt upp
En intressant punkt i kvartalsrapporten gäller ready to eat-produkter, det vill säga förädlade produkter, där Scandi Standard visar upp en ökning med 21 procent. Enligt vd:n är det ett område där man gjort stora satsningar inom i ett antal år, och den kraftiga tillväxten är också anledningen till att man påbörjat investeringen i en ny anläggning i danska Farre, som ska stå klar i september/oktober och enbart producera ready to eat-produkter.

– Det är för att få upp kapaciteten, både på hemmamarknaderna och utanför. Satsningen vi gör i Farre är ett exempel på produkter som reser över gränserna mycket bättre än opreparerad, rå kyckling. Annars är det mycket lokalt. Svenskar vill ha svenskt, irländare vill ha irländskt, och så vidare, säger Leif Bergvall Hansen.

Under de senaste åren har man också fokuserat på produktutveckling som resulterat i kycklingbacon, färdiglagade kycklingköttbullar och en urbenad kycklingklubba som fått namnet "kycklingsteak", där tanken är att köttet mer efterliknar en traditionell biff. Det har gett utdelning, menar Bergvall Hansen, som säger att man "helt klart" ser återköp i kategorin.

Ökningen av förädlade produkter hänger även ihop med den ökning på 20 procent man redovisar inom restaurang och storhushåll:

– Det är en ganska bred grupp av produkter, som är relevanta för foodservice, restaurang och quickservice såväl som retail.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094