Scandi Standard: Kycklingkonsumtionen kommer studsa tillbaka

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Vd Leif Bergvall Hansen tror att konsumtionen kommer att "öka kraftigt" igen: "Det är intressanta konsumentgrupper som driver det".

När Scandi Standard släpper sin rapport för första kvartalet är det nyförvärvet Manor Farm som pushar på – nettoomsättningen ökade med 33 procent till drygt 2,1 miljarder kronor. Man redovisar också ett resultat efter skatt på 44 miljoner, en ökning jämfört med 30 miljoner kronor samma period förra året.

Enligt Scandi Standards vd, Leif Bergvall Hansen, är man mycket positiva till den verksamhet som innebar koncernens första steg utanför norra Europa.

– Det finns en väldigt kompetent ledning, en välskött verksamhet. Folk som vet vad de håller på med, och som också är väldigt öppna för idéer hur man ska göra saker bättre. Andra inom koncernen kan också lära sig av vad man gjort på Irland i många, många år. När vi tittar på andra eventuella strategiska förvärv handlar det om att hitta nya Manor Farms, säger han till Food Supply.

Om man räknar bort den irländska verksamheten ökade nettoomsättningen med 4 procent till drygt 1,65 miljarder kronor. Både i Danmark och Finland ökade omsättningen, medan den var oförändrad i Sverige och minskade i Norge.

Förväntar bättre marknad andra halvåret
Vad gäller marknaden i Sverige blickar Leif Bergvall Hansen framåt:

– Vi förväntar oss en bättre marknad under andra halvåret, och vi ser de första tecknen på det nu. Vi har fortfarande ganska stora lager i Sverige och lite för stort utbud till efterfrågan, så därför förväntar vi oss andra kvartalet som mer i linje med första kvartalet, säger han till Food Supply.

Förra året var det första sedan 2013 som den totala mängden slaktad kyckling i Sverige inte ökade avsevärt – ett tydligt trendbrott då det under några år noterats en ökning på omkring 8 procent per år, enligt statistik från Jordbruksverket.

Tror ni att det kommer tillbaka till de nivåerna som var innan 2017?

– Det finns tecken på att kycklingkonsumtionen kommer att öka kraftigt igen. Unga människor och folk i storstäder äter mer kyckling, barnfamiljer äter väsentligt mer kyckling, så det är intressanta konsumentgrupper som driver det. Det är också därför vi är helt övertygade om att tillväxten kommer fortsätta också i Sverige, säger Leif Bergvall Hansen till Food Supply.

Läs också: Fontana vann nyinstiftat pris

Koncernen har sedan en tid tillbaka meddelat en kommande investering i Sverige, där de senaste uppgifterna rörde ett slakteri i Kristianstad. På grund av hur marknaden ser ut just nu har man satt den "on hold", och kommer återkomma först när man ser en klar tillväxt igen.

– Vi har kapacitet så att det räcker nu, men vi förväntar oss också inom en viss period att vi behöver mer kapacitet än vad vi har. Det är ingen idé att investera när man inte har behovet, och just nu har vi inte det behovet, säger Leif Bergvall Hansen.

Förädlade produkter kraftigt upp
En intressant punkt i kvartalsrapporten gäller ready to eat-produkter, det vill säga förädlade produkter, där Scandi Standard visar upp en ökning med 21 procent. Enligt vd:n är det ett område där man gjort stora satsningar inom i ett antal år, och den kraftiga tillväxten är också anledningen till att man påbörjat investeringen i en ny anläggning i danska Farre, som ska stå klar i september/oktober och enbart producera ready to eat-produkter.

– Det är för att få upp kapaciteten, både på hemmamarknaderna och utanför. Satsningen vi gör i Farre är ett exempel på produkter som reser över gränserna mycket bättre än opreparerad, rå kyckling. Annars är det mycket lokalt. Svenskar vill ha svenskt, irländare vill ha irländskt, och så vidare, säger Leif Bergvall Hansen.

Läs också: Bättre resultat för Scandi standard

Under de senaste åren har man också fokuserat på produktutveckling som resulterat i kycklingbacon, färdiglagade kycklingköttbullar och en urbenad kycklingklubba som fått namnet "kycklingsteak", där tanken är att köttet mer efterliknar en traditionell biff. Det har gett utdelning, menar Bergvall Hansen, som säger att man "helt klart" ser återköp i kategorin.

Ökningen av förädlade produkter hänger även ihop med den ökning på 20 procent man redovisar inom restaurang och storhushåll:

– Det är en ganska bred grupp av produkter, som är relevanta för foodservice, restaurang och quickservice såväl som retail.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.205