23948sdkhjf

Export i fokus för Livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagens nya vd vill fördubbla den svenska exporten.

Björn Hellman har varit en månad på sin nya position som vd på Livsmedelsföretagen och är nu varm i kläderna och han har ett särskilt intresse när det gäller den svenska livsmedelsproduktion.en

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

– En av de viktigaste frågorna för oss är att öka exporten av livsmedel, att vi ska dubbla från nuvarande 50 miljarder till 100 miljarder år 2025. Det är ett led i att skapa fler arbetstillfällen och för att få en effektivare produktion, säger han till Fri Köpenskap.

Björn Hellman har en lång erfarenhet av att jobba med livsmedel då han började på golvet på Ica för att sedan arbeta som säljare för Cloetta, varit produktchef för Kavli, jobbat med private labels för Icagruppen samt varit vd Sveriges bagare och konditorer.

Vad tar du med dig från dina tidigare jobb?

– Det jag tar med mig är att det är fantastiskt roliga produkter att jobba med, det är produkter som rör alla, dygnet runt, året om. Sen finns det ett enorm potential för svenska livsmedel, vi har hög kvalitet, bra renommé och hög produktsäkerhet, säger Björn Hellman och fortsätter.

– Från butiksgolvet har jag lärt mig att man behöver ett bra samarbete med de stora aktörerna som Ica, Coop och Axfood; samt att på butiksgolvet är det viktigt att synas. Jag tar med mig allt från bra exponering i butik till exportfrågor.

Vad kan Livsmedelsföretagen göra för att hjälpa butikerna?

– Vi ska ha en fortsatt bra dialog med dagligvaruhandeln om till exempel matsvinnet, som är en högaktuell fråga just nu. Det är en fråga där ingen enskild kan gör allt men där vi kan göra mycket tillsammans.

Bör enskilda handlare intressera sig för exportfrågor?

– Ja det tror jag, handlare som känner att de har starka svenska internationella varumärken gör att man kan känna stolthet. Vi reser väldigt mycket i det här landet och ser man till exempel Kalles kaviar eller liknande i Singapore eller Hong Kong så kan man känna glädje i det och det påverkar även försäljningen hemma.

– Sen är forskning och innovation väldigt viktigt och får man en lite större storskalighet i produktionen så får man även utrymme för mer forskning och innovation vilket leder till fler produkter som i slutändan gynnar våra handlare.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161