23948sdkhjf

Export i fokus för Livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagens nya vd vill fördubbla den svenska exporten.

Björn Hellman har varit en månad på sin nya position som vd på Livsmedelsföretagen och är nu varm i kläderna och han har ett särskilt intresse när det gäller den svenska livsmedelsproduktion.en

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

– En av de viktigaste frågorna för oss är att öka exporten av livsmedel, att vi ska dubbla från nuvarande 50 miljarder till 100 miljarder år 2025. Det är ett led i att skapa fler arbetstillfällen och för att få en effektivare produktion, säger han till Fri Köpenskap.

Björn Hellman har en lång erfarenhet av att jobba med livsmedel då han började på golvet på Ica för att sedan arbeta som säljare för Cloetta, varit produktchef för Kavli, jobbat med private labels för Icagruppen samt varit vd Sveriges bagare och konditorer.

Vad tar du med dig från dina tidigare jobb?

– Det jag tar med mig är att det är fantastiskt roliga produkter att jobba med, det är produkter som rör alla, dygnet runt, året om. Sen finns det ett enorm potential för svenska livsmedel, vi har hög kvalitet, bra renommé och hög produktsäkerhet, säger Björn Hellman och fortsätter.

– Från butiksgolvet har jag lärt mig att man behöver ett bra samarbete med de stora aktörerna som Ica, Coop och Axfood; samt att på butiksgolvet är det viktigt att synas. Jag tar med mig allt från bra exponering i butik till exportfrågor.

Vad kan Livsmedelsföretagen göra för att hjälpa butikerna?

– Vi ska ha en fortsatt bra dialog med dagligvaruhandeln om till exempel matsvinnet, som är en högaktuell fråga just nu. Det är en fråga där ingen enskild kan gör allt men där vi kan göra mycket tillsammans.

Bör enskilda handlare intressera sig för exportfrågor?

– Ja det tror jag, handlare som känner att de har starka svenska internationella varumärken gör att man kan känna stolthet. Vi reser väldigt mycket i det här landet och ser man till exempel Kalles kaviar eller liknande i Singapore eller Hong Kong så kan man känna glädje i det och det påverkar även försäljningen hemma.

– Sen är forskning och innovation väldigt viktigt och får man en lite större storskalighet i produktionen så får man även utrymme för mer forskning och innovation vilket leder till fler produkter som i slutändan gynnar våra handlare.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162