23948sdkhjf

Export i fokus för Livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagens nya vd vill fördubbla den svenska exporten.

Björn Hellman har varit en månad på sin nya position som vd på Livsmedelsföretagen och är nu varm i kläderna och han har ett särskilt intresse när det gäller den svenska livsmedelsproduktion.en

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

– En av de viktigaste frågorna för oss är att öka exporten av livsmedel, att vi ska dubbla från nuvarande 50 miljarder till 100 miljarder år 2025. Det är ett led i att skapa fler arbetstillfällen och för att få en effektivare produktion, säger han till Fri Köpenskap.

Björn Hellman har en lång erfarenhet av att jobba med livsmedel då han började på golvet på Ica för att sedan arbeta som säljare för Cloetta, varit produktchef för Kavli, jobbat med private labels för Icagruppen samt varit vd Sveriges bagare och konditorer.

Vad tar du med dig från dina tidigare jobb?

– Det jag tar med mig är att det är fantastiskt roliga produkter att jobba med, det är produkter som rör alla, dygnet runt, året om. Sen finns det ett enorm potential för svenska livsmedel, vi har hög kvalitet, bra renommé och hög produktsäkerhet, säger Björn Hellman och fortsätter.

– Från butiksgolvet har jag lärt mig att man behöver ett bra samarbete med de stora aktörerna som Ica, Coop och Axfood; samt att på butiksgolvet är det viktigt att synas. Jag tar med mig allt från bra exponering i butik till exportfrågor.

Vad kan Livsmedelsföretagen göra för att hjälpa butikerna?

– Vi ska ha en fortsatt bra dialog med dagligvaruhandeln om till exempel matsvinnet, som är en högaktuell fråga just nu. Det är en fråga där ingen enskild kan gör allt men där vi kan göra mycket tillsammans.

Bör enskilda handlare intressera sig för exportfrågor?

– Ja det tror jag, handlare som känner att de har starka svenska internationella varumärken gör att man kan känna stolthet. Vi reser väldigt mycket i det här landet och ser man till exempel Kalles kaviar eller liknande i Singapore eller Hong Kong så kan man känna glädje i det och det påverkar även försäljningen hemma.

– Sen är forskning och innovation väldigt viktigt och får man en lite större storskalighet i produktionen så får man även utrymme för mer forskning och innovation vilket leder till fler produkter som i slutändan gynnar våra handlare.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Nyhetsbrev

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Arkiv

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Ökade krav på prishöjningar

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.228