23948sdkhjf

Export i fokus för Livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagens nya vd vill fördubbla den svenska exporten.

Björn Hellman har varit en månad på sin nya position som vd på Livsmedelsföretagen och är nu varm i kläderna och han har ett särskilt intresse när det gäller den svenska livsmedelsproduktion.en

Läs också: Torkan ger kostnadschock för matbranschen

– En av de viktigaste frågorna för oss är att öka exporten av livsmedel, att vi ska dubbla från nuvarande 50 miljarder till 100 miljarder år 2025. Det är ett led i att skapa fler arbetstillfällen och för att få en effektivare produktion, säger han till Fri Köpenskap.

Björn Hellman har en lång erfarenhet av att jobba med livsmedel då han började på golvet på Ica för att sedan arbeta som säljare för Cloetta, varit produktchef för Kavli, jobbat med private labels för Icagruppen samt varit vd Sveriges bagare och konditorer.

Vad tar du med dig från dina tidigare jobb?

– Det jag tar med mig är att det är fantastiskt roliga produkter att jobba med, det är produkter som rör alla, dygnet runt, året om. Sen finns det ett enorm potential för svenska livsmedel, vi har hög kvalitet, bra renommé och hög produktsäkerhet, säger Björn Hellman och fortsätter.

– Från butiksgolvet har jag lärt mig att man behöver ett bra samarbete med de stora aktörerna som Ica, Coop och Axfood; samt att på butiksgolvet är det viktigt att synas. Jag tar med mig allt från bra exponering i butik till exportfrågor.

Vad kan Livsmedelsföretagen göra för att hjälpa butikerna?

– Vi ska ha en fortsatt bra dialog med dagligvaruhandeln om till exempel matsvinnet, som är en högaktuell fråga just nu. Det är en fråga där ingen enskild kan gör allt men där vi kan göra mycket tillsammans.

Bör enskilda handlare intressera sig för exportfrågor?

– Ja det tror jag, handlare som känner att de har starka svenska internationella varumärken gör att man kan känna stolthet. Vi reser väldigt mycket i det här landet och ser man till exempel Kalles kaviar eller liknande i Singapore eller Hong Kong så kan man känna glädje i det och det påverkar även försäljningen hemma.

– Sen är forskning och innovation väldigt viktigt och får man en lite större storskalighet i produktionen så får man även utrymme för mer forskning och innovation vilket leder till fler produkter som i slutändan gynnar våra handlare.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Kock i matkassesamarbete

Här sopar robotarna banan i butiken

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Nyhetsbrev

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Arkiv

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Bergendahls i storavtal

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

På nytt jobb
Han tar över Stora Coop

Sänd till en kollega

0.141